Nanoakışkanların Kullanıldığı Otomobil Radyatörlerinin Motor Soğutma Performansı Üzerindeki Etkilerinin Deneysel Olarak Araştırılması


Yüksel T. (Yürütücü), Kapıcıoğlu A.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2020

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Mart 2019
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2020

Proje Özeti

Bu çalışmada aktif haldeki bir otomobil motoruna bağlı olan radyatörde, soğutucu olarak kullanılan akışkanların ısı transfer etkileri deneysel olarak incelenmiştir. Hacimce yaklaşık %50 - %50 su - etilen glikol (EG) sıvılarının karışımı kullanılmıştır. Bu sıvı karışımı içerisine çeşitli oranlarda (%0.1 ve %0.2) karıştırılan süspansiyon halinde tedarik edilen Al2O3, TiO2 ve SiO2 nanoakışkanlarının karışımları kıyaslanarak gerçekleştirilmiştir. Deneysel olarak gerçekleştirilen çalışmalardan elde edilen bilgilerle daha etkili bir soğutma sisteminin oluşturulması amaçlanmıştır.

Bu çalışma, ifade edilen yenilikçi yaklaşımlar sayesinde sistemde kullanılan radyatörün ısı transferini artırmak amacıyla nanoakışkan kullanımı ile ilgili deney sonuçlarını içermektedir. Radyatör içerisine doldurulan geleneksel soğutucu akışkana karıştırılan nano partiküllerle daha yüksek ısıl iletkenlik sağlanmıştır. Nanoakışkan kullanılmış %0.1 ve %0.2 gibi farklı konsantrasyon oranlarındaki soğutucu akışkanların performansları, 82oC ve üstü sıcaklıklarda gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonuçları, radyatörün ısı transfer performansının geleneksel soğutma sıvısına kıyasla nanoakışkanlar kullanılarak arttırılıp-arttırılamayacağı deneysel olarak belirlenmiştir. Ayrıca nanoakışkanların kıyaslandığı çalışmada hangi nanoakışkanının ısı transfer performansı daha yüksek değere ulaştığı tespit edilmiştir. Isı transferinde hangi yüzdelik karışım oranına sahip nanoakışkan miktarının daha yüksek ısıl iletkenliğe sahip olduğu da tespit edilmiştir.

Deneysel sonuçlara göre en başarılı sonuçlar %0.2 oranında TiO2 konsantrasyonda elde edilmiştir. Aynı zamanda nanopartiküllerin çökelmeye neden olmalarından dolayı soğutma sistemi bünyesinde bulunan radyatör ve motor içerisindeki kanallarda ve borularda tıkanmalara sebep olabileceği öngörülmüştür. Yapılan çalışma başarıyla sonuçlandırılmıştır.