Yüksel T. (Yürütücü), Temizer İ., Can İ., Koca F.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2015 - 2017
Günümüzde
fosil kökenli yakıtlar içten yanmalı motorlar için vazgeçilmezdir. Bu hususta
dışa bağımlılığı azaltmak için yapılan çalışmalar devam etmektedir. Bu
ürünlerden kaynaklanan hava kirliliğini en aza indirmek ve bu tür ürünlerin
tüketimini azaltmak amacıyla yenilenebilir enerji kaynakları üzerine yoğun
araştırmalar yapılmaktadır. Tarım sektöründe önemli bir yerde bulunan ülkemiz
için biyoyakıtlar oldukça önemli bir avantaj sağlamaktadır. Bu çalışmada kullanılan
şeker pancarı melasından elde edilen biyoetanol de önem arz eden alternatif bir
yakıttır. Literatür taramalarında ucuz olması, yenilenebilir bir enerji kaynağı
olması, emisyon değerlerinin düşük miktarlarda olması ve kolay
bulunabilmesinden dolayı biyoetanol iyi bir alternatif enerji kaynağı olarak
alternatif yakıtlar arasında kendini göstermektedir.
Bu
çalışmada, benzinli bir motor üzerinde yaptığımız birtakım düzenlemelerle
biyoetanol gaz haliyle çeşitli oranlarda ikincil yakıt olarak kullanılması sonucu
oluşan motorun performans değerleri, yakıt tüketimi ve emisyon değişimleri
araştırılmıştır. Yakıtın silindir içerisine gaz haliyle gönderilmesi sayesinde
sıvı yakıtın oluşturduğu bazı olumsuzluklara çözüm bulunmaya çalışılmıştır.
Deney motoru 1000, 1250, 1500, 1750, 2000 ve 2250 dak-1 devirlerde
tam yükte (tam gazda) çalıştırılarak motor performans, emisyon ve yanma
karakteristikleri incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre emisyon
salınımlarında birtakım iyileşmelerin olduğu gözlemlenmiş ve farklı çalışma
şartları altında silindir içi maksimum basınçları ve ısı salınım miktarları
Febris yanma analiz programı yardımı ile hesaplanmıştır.