Üst Bilişsel Bir Çevrenin Üstbilişsel Bilgi ve Davranışlara Etkileri


Demircioğlu H., Bulut S., Argün Z.(Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2004 - 2005

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2004
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2005

Proje Özeti

Bu projenin amacı; üstbilissel bilgi ve davranısları artırmaya yönelik bir

üstbilissel çevre tasarlamak, uygulamak ve bu çevrenin etkilerini incelemektir.

Gelistirilen üstbilissel çevre farklı tekniklerden olusmaktadır. Bunlar yazma, sesli

düsünme, çiftli problem çözme, davranıs kartlarını sıraya dizmedir. Yazma teknigi

ile dört oturum (Yazma-I, Yazma-II ve Anketli yazma, Ev ödevi), sesli düsünme

teknigi ile iki oturum, çiftli problem çözme ile bir oturum ve davranıs kartlarını

sıraya dizme teknigi ile bir oturum olmak üzere toplam sekiz oturum yapılmıstır. Bu

oturumlar 2005–2006 ögretim yılı güz ve bahar yarıyıllarında gerçeklestirilmistir.

Arastırmanın katılımcıları, Ankara’nın büyük üniversitelerinden birisinde

OFMAE Matematik Ögretmenliginde 2000 girisli gönüllü altı matematik ögretmen

adayıdır. Çalısmada nitel arastırma dizaynı olan durum çalısması kullanılmıstır.

Arastırmanın verileri, katılımcıların yazma oturumlarında teslim ettikleri araçlardan,

arastırmacı günlügünden, video-kamera görüntülerinden, katılımcılarla yapılan

görüsmelerden elde edilmistir. Elde edilen bulgular tasarlanan üstbilissel çevrenin

üstbilissel bilgi ve davranıslara olan etkilerini açıkça ortaya çıkarmıstır. Sürecin

sonlarına dogru katılımcıların kendilerini daha fazla sorguladıkları gözlenmistir.

Diger taraftan önemli bir bulguda üstbilissel çevreye dahil edilen tekniklerden her

birinin farklı üstbilissel bilgi ve davranısları daha fazla etkiledigi görülmüstür. Sonuç

olarak dört farklı teknikten olusan bu üstbilissel çevrenin bir bütün olarak sınıf

ortamına tasınması arzu edilen amaca ulasmak için etkili olacaktır.