Demircioğlu H., Bulut S., Argün Z.(Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2004 - 2005
Bu projenin amacı; üstbilissel bilgi ve davranısları artırmaya yönelik bir
üstbilissel çevre tasarlamak, uygulamak ve bu çevrenin etkilerini incelemektir.
Gelistirilen üstbilissel çevre farklı tekniklerden olusmaktadır. Bunlar yazma, sesli
düsünme, çiftli problem çözme, davranıs kartlarını sıraya dizmedir. Yazma teknigi
ile dört oturum (Yazma-I, Yazma-II ve Anketli yazma, Ev ödevi), sesli düsünme
teknigi ile iki oturum, çiftli problem çözme ile bir oturum ve davranıs kartlarını
sıraya dizme teknigi ile bir oturum olmak üzere toplam sekiz oturum yapılmıstır. Bu
oturumlar 2005–2006 ögretim yılı güz ve bahar yarıyıllarında gerçeklestirilmistir.
Arastırmanın katılımcıları, Ankara’nın büyük üniversitelerinden birisinde
OFMAE Matematik Ögretmenliginde 2000 girisli gönüllü altı matematik ögretmen
adayıdır. Çalısmada nitel arastırma dizaynı olan durum çalısması kullanılmıstır.
Arastırmanın verileri, katılımcıların yazma oturumlarında teslim ettikleri araçlardan,
arastırmacı günlügünden, video-kamera görüntülerinden, katılımcılarla yapılan
görüsmelerden elde edilmistir. Elde edilen bulgular tasarlanan üstbilissel çevrenin
üstbilissel bilgi ve davranıslara olan etkilerini açıkça ortaya çıkarmıstır. Sürecin
sonlarına dogru katılımcıların kendilerini daha fazla sorguladıkları gözlenmistir.
Diger taraftan önemli bir bulguda üstbilissel çevreye dahil edilen tekniklerden her
birinin farklı üstbilissel bilgi ve davranısları daha fazla etkiledigi görülmüstür. Sonuç
olarak dört farklı teknikten olusan bu üstbilissel çevrenin bir bütün olarak sınıf
ortamına tasınması arzu edilen amaca ulasmak için etkili olacaktır.