Koçak Ç. V.(Yürütücü), Yıldız R.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023
Görsel algı ve dikkat hayatımızdaki önemli psikolojik süreçlerdendir. Görsel algı, iyi oluşturulmuş görüntüleri beyindekurabilme, değiştirebilme ve anımsayabilme meziyeti olarak tanımlanırken, dikkat aynı anda birden fazla düşünce ya da objeninart arda belirgin tarzda bilişsel açıdan yorumlaması olarak tanımlamıştır. Öğrenciler dikkatlerini derse veremez ise dersleri tamolarak öğrenemez ve başarısız olur. Öğrenme, görsel algı ve dikkat ile gerçekleşmektedir. Bir bilgiyi; tat alarak %2, koklayarak %5,dokunarak %10, duyarak %13, görerek %70 oranında öğrenebiliriz. Görsel algının ve dikkatin gerçekleştiği yer olan beyin, aktifolarak kullanıldığı sürece kendini güçlendirmektedir. Beynin aktif olarak kullanılmasını sağlayan en önemli etkenler arasında,zihinsel uygulamalar, zihinsel pratikler, egzersizler ve oyunlar gelmektedir.
Ortaokul dönemindeki (10-11 yaş / 5. sınıf) çocukların çok yönlü gelişimini destekleyerek onlara yaşamı boyunca sürecek olanöğrenmenin temelinin atıldığı, sistemli ve bilinçli bir eğitim süreci sunulmalıdır. Bu dönemde çocuğun özellikle zihinsel gelişimindeönemli birçok adım atılmış ve artık eğitimin daha sistematik, daha somut ve zorunlulukları olan bir aşamasına geçilmiştir. Dikkat vegörsel algı düzeylerindeki problemler ve seviye farklılıkları bu dönemlerde belirginleşmektedir. Zekâ oyunları ve geleneksel çocukoyunlarıyla, çocukların oyunların amacına yönelik yönergeler doğrultusunda belli bir zaman sürecinde etkinliğe devam ederek,davranışlarının kalıcı olması sağlanmaktadır. Bu oyunlar doğrultusunda olay ve objeler arasındaki parça-bütün ilişkisi, sebep-sonuç, benzerlik-farklılık, şekil-zemin ayrımı yapma, el-göz koordinasyonu, akılda canlandırma yetenekleri gelişmektedir. Busayede geleneksel oyunlar ve zekâ oyunları; çocukların algılama, dikkat toplayabilme ve problemlere çözümler üretmesine katkısağlayabileceği düşünülmektedir. Buradan hareketle, ortaokul beden eğitimi ve spor dersi programında yer alan geleneksel çocukoyunlarının, sanat ve spor etkinlikleri içerisinde gösterilen seçmeli zekâ oyunlarının ortaokul öğrencilerinde dikkat ve görsel algıdüzeyine etkisinin belirlenmesi, eğitime ve öğrenmeye katkısı açısından önem arz etmektedir. Ayrıca geleneksel oyunlar ilegünümüzün oyunlarının (zekâ oyunlarının) hızlı bir şekilde yaygınlaştığı bu günlerde, oyuna dayalı uygulamaların dikkat ve görselalgı üzerine etkisinin olup olmadığının ortaya konulması bu çalışmayı önemli ve özgün kılmaktadır.
Beşinci sınıf öğrencilerinin (10-11 yaş grubu), Zekâ oyunları ve geleneksel çocuk oyunlarının ortaokul öğrencilerinde dikkat vegörsel algıya etkisini incelemektir. Böylelikle çocuklar üzerinde fiziksel aktivite gerektiren geleneksel oyunlar ve çeşitli zekâoyunları kullanılarak dikkat ve görsel algı düzeylerinde ilerleme olup olmadığını belirlemek ve ileride