Basit Makamlar Özelinde Arel-Ezgi Nazariyesi ve Örnek Eserlerin Karşılaştırılması


Creative Commons License

YILMAZ K.

the Journal of Academic Social Sciences, sa.122, ss.174-206, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Arel-Ezgi nazariyesi, zaman zaman çeşitli yönlerden eleştirilere maruz kalsa da 

yaklaşık bir asırdır Türk makam müziği nazariyesinde en önemli referanslardan 

kabul edilmektedir. Bu nazariye esaslarına göre sürdürülen öğrenim ve aktarım 

süreçlerinde karşılaşılan, başta ses sistemindeki aksaklıklar ve çelişkiler ile 

makamların oluşumu ve sınıflandırılması konularındaki eksik, sınırlayıcı ve 

geleneksel icrâ ile çelişen bazı noktalar, Arel-Ezgi öncesi dönemde bestelenmiş 

eserler ile Arel-Ezgi nazariyesinin detaylı bir şekilde karşılaştırılması gerekliliğini

ortaya çıkarmıştır. Bu sebeple karşılaştırmalı bir çalışma fikri oluşmuş; 

araştırmanın hacim yönünden sınırlandırılması gerekliliği de dikkate alınarak bir 

örneklem grubu oluşturulması planlanmış ve Türk müziği derslerinde ilk öğretilen 

konulardan olan “basit makamlar” araştırmaya konu edilmiştir. Araştırmada, söz 

konusu “basit makamlara” ait nazari bilgiler ile bu makamlarda-mümkün 

olduğunca Arel-Ezgi öncesinde-bestelenmiş örnek eserlerin benzerliklerinin 

ölçülmesi; bu sayede nazari bilgilerin doğruluğunun test edilip varsa eksiklerin 

tamamlanması veya geleneksel kullanım ile uyuşmayan bilgilerin düzenlenmesi 

amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Arel-Ezgi’den günümüze ulaşan ve onların 

nazariyesini temel alan yazılı kaynaklarda yer alan “basit makamlar” ile ilgili bilgiler derlenmiş ve bu bilgilerle karşılaştırılmak üzere Arel-Ezgi sisteminde basit 

makam olarak nitelenen 13 makamdan Kürdî, Rast, Uşşak, Hüseynî, Nevâ, Hicaz, 

Hümâyûn, Uzzâl, Zirgüle, Karcığar ve Sûzinak olmak üzere 11’inde ve şarkı 

formunda bestelenmiş toplam 230 örnek eser incelenmiştir. Örnek eserler iki farklı 

yöntemle analiz edilmiş olup öncelikle geleneksel yöntemle, ölçü ölçü kalışlar 

incelenmiş; ardından bilgisayar ortamında eser notaları tekrar yazılıp MIDI 

(Musical Instrument Digital Interface) formatına dönüştürülmüş ve MIDI analiz 

programı yardımıyla analiz edilmiştir. İki farklı yöntem ile elde edilen bulgular 

beraber yorumlanmış ve önemli sonuçlara ulaşılmıştır. İncelenen makamlardan 

özellikle Kürdî ve Hicaz ailesi makamları olarak ifade edilen makamlarda önemli 

farklılıklar tespit edilmiştir. 

 Anahtar kelimeler: Basit makamlar, Arel-Ezgi, Bilgisayar destekli makam 

analizi, Türk makam müziği, MIDI