Dağıtım Kanalları -Giriş


Karadağ İ.

Dağıtım Kanalları Planlaması, Vecihi YİĞİT,Rıfat TUZKAYA, Editör, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Erzurum, ss.1-21, 2017

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2017
  • Yayınevi: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.1-21
  • Editörler: Vecihi YİĞİT,Rıfat TUZKAYA, Editör
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Günümüzde aynı sektörde ürün ya da hizmet üretimi gerçekleştiren işletmelerin üretim / hizmet maliyetlerinin hemen hemen biri birine yakın seviyelerde gerçekleştiğini söyleyebiliriz. Bununla birlikte, işletmelerin rekabet edebilmeleri için, ürün / hizmet maliyetlerinin dışında, söz konusu ürün / hizmeti müşteriye sunma noktasında kendisi ile işbirliği halinde olması gereken ürün / hizmet dağıtım kanallarının da önemli konumda olduklarını söyleyebiliriz. Dolayısıyla bu derste dağıtım kanallarının neler olduğu, özellikleri, sınırları, stratejileri, seçim yöntemleri, bilgi yönetimleri, dağıtım araçları gibi konuları içeren bilgiler sunulacaktır. Dağıtım Kanalları Planlaması dersinin lojistik yönetimi ile alakası da ayrıca tartışılacaktır. Müşterilerin talep ettiği ürün / hizmetin, müşterilere ulaştırılmasında en önemli vasıtalar dağıtım kanallarıdır. Tedarik Zinciri Yönetiminin amacı müşteri isteklerini eniyilemek olduğundan dolayı, bu isteğe ulaşabilme noktasında dağıtım kanallarının işlevini doğru bir şekilde yerine getirmesi gerekmektedir. Günümüzde dünyanın küçülmesi, müşterinin istediği ürün / hizmetle ilgili daha bilinçli olması, ürün / hizmet sunumunda farklı alternatiflerin artması, müşteri isteklerini karşılama ve bu karşılama için harcanan çabaların da makul bir maliyetle gerçekleştirilmesi çalışmalarının gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Bu çabalar bütününe genel olarak bakıldığında ise, problemin giderek karmaşıklaştığı da görülebilir. Tedarik Zinciri Yönetimi kapsamında lojistik faaliyetleri oldukça önemlidir. Tedarik Zinciri Yönetiminin faaliyetlerini sağlıklı bir şekilde gerçekleştirebilmesi için zinciri oluşturan ögelerin eşgüdümü sağlamaları ve uyumluluklarını sürekli geliştirmeleri gerekmektedir. Bu uyumluluğu sağlayabilmek içinde zincirin unsurlarından olan ve dağıtım kanalları olarak ta adlandırılan toptancı, perakendeci gibi unsurların hukuki, teknolojik, mali, bilişim yapılarının ürün / hizmeti müşteriye sunabilmek için şeffaf ve entegre edilebilir olması gerekmektedir. Bu bölümde genel olarak, Tedarik Zinciri Yönetimi içerisinde yer alan zincirin halkalarının bir kısmı olan dağıtım kanalları, genel tanımlar, niçin önemli olduğu, fonksiyonları gibi temel konularla giriş yapılacaktır.