TÜRKÇE ÇOCUK KİTAPLARINDA TANIMLANAN ÇOCUK İMGELERİ


Creative Commons License

Ercan R.

VI. ULUSLARARASI TÜRKLERİN DÜNYASI SOSYAL BİLİMLER SEMPOZYUMU, Comrat, Moldova, 13 Mayıs 2022, ss.1491-1518

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Comrat
  • Basıldığı Ülke: Moldova
  • Sayfa Sayıları: ss.1491-1518
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet Modernliğin ürettiği çocuk imgesi, masumiyetin, saflığın, temizliğin ve sevecenliğin göstergesidir. Geleneksel ve modern toplumlarda çocukların farklı sosyalizasyon süreçlerine tabi olması, her toplumda farklı çocuk imgelerini ortaya çıkarmıştır. Bu imgeleri keşfetmenin bir yolu da çocuk kitaplarına başvurmaktır. Bu çalışmanın temel konusu, çocuk kitaplarında tanımlanan çocuk imgelerini ortaya çıkarmak ve betimlemektir. Modern çocukluk kavramıyla birlikte değişime uğrayan çocuk imgeleri, günümüzde çocukluğun nasıl yapılandırıldığı sorusuna da cevap üretmektedir. Çalışmanın temel amacı, Cumhuriyet dönemi çocuk kitaplarında öne çıkan çocuk imgelerini betimlemek ve yorumlamaktır. Kitapların seçiminde amaçsal örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çocuk kitaplarının ilköğretim yaşındaki çocuklara hitap etmesine ve son dönem kitaplar olmasına özen gösterilmiştir. Yazar seçiminde ise serbest davranılmıştır. Çalışmada doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Metin içinde çocuk kavramının kullanılma bağlamına göre imgeler tespit edilmiştir. En sık kullanılan imgeler aktif çocuk imgesi, endişeli çocuk imgesi ve gelecek çocuk imgesidir. VI. Uluslararası Türklerin Dünyası Sosyal Bilimler Sempozyumu 1492 Anahtar Kavramlar: Çocuk, Çocukluk, Çocuk İmgeleri, Çocuk Kitapları Abstract The child image produced by modernity is the indicator of innocence, purity, cleanliness and compassion. The fact that children are subject to different socialization processes in traditional and modern societies has revealed different child images in every society. One way to explore these images is to consult children's books. The main subject of this study is to reveal and describe the child images defined in children's books. The images of children, which have changed with the concept of modern childhood, also produce an answer to the question of how childhood is structured today. The main purpose of the study is to describe and interpret the prominent child images in children's books of the Republic period. Purposive sampling method was used in the selection of the books. Care has been taken to ensure that children's books appeal to primary school age children and that they are books of the last period. No specific criteria were used in the selection of authors. In the study, document analysis technique was used. Images were determined according to the context of using the concept of child in the text. The most frequently used images are active child image, worried child image and future child image. Key Concepts: Child, Childhood, Child Images, Children's Books