Küresel Lojistik


Karadağ İ.

Lojistik Yönetimi, Vecihi YİĞİT, Editör, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi yayınları, Erzurum, ss.1-21, 2017

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2017
  • Yayınevi: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi yayınları
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.1-21
  • Editörler: Vecihi YİĞİT, Editör
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Ulaştırma kavramı ikinci Dünya Savaşı’ndan sonra özellikle 90’lı yıllarda küreselleşmenin artmasıyla beraber insanlar için başka ülkeleri görme arzusunun ve sürekli değişen taleplerinin karşılanmasını istemeleriyle farklı bir boyut kazanmıştır. Aynı şekilde işletmelerin de daha fazla ithalat ve ihracat yapmaları ulaştırmayı önemli bir faktör hâline getirmiştir. Rekabetin giderek arttığı bir ortamda işletmeler pazar paylarını kaybetmemek ve maliyetlerini azaltmak amacıyla ulaştırmayı daha önemli görmüşlerdir. Bunun sonucunda ulaştırma faaliyetlerinin yerine getirilmesini sağlayacak bütün aşamaları içinde barındıran “lojistik” kavramı ortaya çıkmıştır. Lojistik Yönetimi Konseyi (The Council of Logistics Management-CLM) kuruluşu tarafından “Lojistik” kavramının günümüzdeki en geçerli tanımı Müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak üzere her türlü ürünün, servis hizmetinin ve bilgi akışının, başlangıç noktasından (kaynağından) tüketildiği son noktaya (nihai tüketiciye) kadar olan tedarik zinciri içindeki her iki yöne doğru olan hareketinin etkili ve verimli bir şekilde planlanması, uygulanması, taşınması, depolanması ve kontrol altında tutulmasıdır.” şeklinde yapılmıştır. Tedarik zinciri; genel olarak tedarikçilerden, üreticilerden, dağıtıcılardan, toptancılardan ve perakendecilerden meydana gelir. Lojistikçiler tedarik zinciri içinde malzeme ve bilgi akışını sağlayarak tedarikçi ve müşteri arasında köprü görevi üstlenir. Türkiye’de lojistik şirketlerinin geçmişte taşımacılık sektöründe faaliyet göstermeleri ve insanların yeterli derecede bilgilendirilmemesinden dolayı lojistik, taşımacılık olarak değerlendirilmektedir. Hâlbuki tanımdan da anlaşılacağı gibi lojistik, taşımacılığın yanında tanımda sözü edilen diğer faaliyetleri de içermektedir. Dolayısı ile lojistiğin tanımını iyi anlamak işletmelerin planladıkları hedefleri gerçekleştirebilmeleri açısından çok önemlidir. Lojistiğin temel bir tanımını yaparak daha sağlıklı anlaşılmasını istersek, müşteri ihtiyaçlarını tatmin edebilmek için doğru yararların doğru müşteri için, bu müşteri tarafından arzu edilen miktar ve koşullarda, müşterinin bunları istediği yer ve zamanda ve bunlar için ödemeyi kabul ettiği fiyatla sunan sürekli bir süreç olduğunu söyleyebiliriz. Bu açıklamada yer alan yarar kavramı sadece fiziksel mallar, ürünler veya hizmetler değil aynı zamanda planlama, kontrol, maliyet, optimizasyon, zamanlama gibi unsurları da içerir. Bu tanım kâr amaçlı, katma değer yaratan yapılar için uygun olduğu gibi kâr amacı olmayan yapılar için de uygundur. Genel olarak lojistiğin ne demek olduğu ve neler ifade ettiğini kısaca anlatmaya çalıştık. Bu anlatımların asıl konumuz olan küresel lojistiğe temel olması amaçlanmaktadır. Bu bakımdan lojistiğin ne anlam ifade ettiği oldukça önemlidir. Lojistik sektörüne yapılan yatırımlar temel olarak üç başlığa ayrılabilir. Bunlar; • Altyapı Yatırımları • Operasyon Yatırımları • İnsan Kaynakları Yatırımları