Turizm Sektöründe Aile İşletmeleri


Durgun M., Filizöz B.

Turizm Girişimciliğinin Doğası, Konaklıoğlu Ece,Koç Burcu,Atar Yılmaz Ayşe, Editör, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, ss.189-207, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.189-207
  • Editörler: Konaklıoğlu Ece,Koç Burcu,Atar Yılmaz Ayşe, Editör
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İşletme alanında dikkat çeken konulardan biri olan aile işletmelerine olan ilgi giderek daha fazla artmakta ve bu konuyla ilgili bilimsel çalışmalar yapılmaktadır, hatta günümüzde belirli zaman aralıklarında aile işletmeleri konusunda kongrelerin düzenlendiği de görülmektedir.

Bizim bu çalışmamızda genel itibariyle Turizm sektöründeki aile işletmelerini araştırmaya yöneliktir. Aslında aile işletmeleri tüm sektörler için önemli bir konu olmakla beraber bizler bu çalışmamızda aile işletmelerinin turizm sektöründeki yeri ve önemine değinmeye ve bu alanda başarısıyla belirli bir yer etmiş bir girişimcilik hikâyesinden bahsetmeye çalışacağız.

Genel olarak aile işletmelerini bu kadar popüler ve önemli hale getiren nedenlerin başında, kuşkusuz ki şu unsur gelmektedir: “Aile işletmeleri tüm sektörler içinde sayısal olarak hiç te azımsanmayacak bir orana sahiptir”. (Çalışmamızın 5. Konu başlığında ve Tablo 2’de aile işletmelerinin Ülkemizde ki ve diğer ülkelerdeki oranı tablo şeklinde verilmiştir).

En basit şekliyle aile bireyleri tarafından kurulan ve yönetilen işletme türü olarak tanımlanabilen aile işletmeleri, işletme ve işletmeyi kuran aile bireyleri arasındaki ilişkilerin yoğun bir şekilde yaşandığı işletmelerdir. Bu ilişkilerin sosyolojik, psikolojik, kültürel, hukuki, ekonomik, sosyal ve siyasal yönleri bulunmaktadır. Pek çok ülkede aile sahipliğinde olan, yönetiminde veya denetiminde aile bireylerinin olduğu işletmelerin sayıca fazla olması konuyu daha da önemli bir hale getirmektedir. Özellikle tüm işletmeler içerisinde aile işletmelerinin yüksek oranda bulunması, bu işletmeleri ülke ekonomileri için de değerli kılmaktadır.

Aile işletmelerinin faaliyet gösterdiği alanda başarılı olmasında ve rakiplerine karşı belirli bir rekabet üstünlüğü sağlamasında işletme yönetiminin büyük etkisi vardır. Bu anlamda aile işletmelerinde işletmeyi kuran girişimcinin gerek kendi bireysel özellikleri ve gerekse de diğer aile bireyleriyle olan ilişkilerin ele alınması önemli bir konudur. Ayrıca işletmede yönetim devrinin kuşaktan kuşağa aktarılmasında ya da işletmenin halka arz edilmesi gibi çok sayıda kişi arasında paylaşıma – ortaklığa açılması gibi durumlar, aile işletmelerinin başarısını ve rekabet gücünü etkileyen bir diğer faktördür (Akyol, 2010: 1).

Aile işletmeleri, ekonomi açısından önemli olduğu kadar toplum açısından da önemli bir konudur. Zira birçok ülkenin ekonomik çevresinin en önemli unsurlarından birini oluşturan aile işletmeleri, toplumun temel ihtiyaçları olan gıda, sağlık, eğitim, eğlence vb. gibi alanlarda faaliyet göstererek toplumun temel ihtiyaçlarını karşılamaktadır. Buna bağlı olarak ortaya çıkan bu düzen ve sinerji de aileye maddi ve manevi katkılar sağlamaktadır. Diğer taraftan, aile işletmelerinin gerek topluma ve gerekse de ekonomiye yönelik olarak sağladığı başta istihdam olanakları ve vergi katkısı gibi durumlar da düşünüldüğünde bu işletmelerin ülke ekonomileri için ne derece önemli oldukları ortadadır. (Çetin ve Diğerleri, 2010: 15).

Aile işletmeleri diğer sektörler için olduğu gibi turizm sektörü için de önemli bir yere ve öneme sahiptir. Hepimizin bildiği gibi turizm sektörü, bir ülkenin bacasız sanayisi olarak ifade edilmektedir. Özellikle gelişmekte olan ülkelerin ekonomilerine sağladığı sıcak para yani döviz girişleriyle olumlu katkılar sunan turizm sektörü; bir ülkenin genel bütçesi için de  çok önemli bir sektördür ( Terzi ve Pata, 2016: 46). Ekonomideki çarpan etkisi modelinin turizmde ki şekli düşünüldüğünde, turistlerin otel harcamaları haricinde yaptığı diğer harcamalar, başta eğlence sektörü olmak üzere diğer çeşitli sektörlere de birer gelir kaynağı oluşturmaktadır ( Kar ve diğerleri, 2004: 90). Ayrıca tüm bunların yanında turizm sektörünün dolaylı yollardan başka sektörlere istihdam yaratması da bu sektörünün önemini ortaya koymaktadır. Turizm potansiyeli olan ülkeler için önemli bir gelir kalemi yaratan turizm işletmeleri arasında aile işletmelerinin de oranı hiç te azımsanmayacak düzeydedir