İçten Yanmalı Motorların Soğutulmasında Soğutucu Kullanımının İncelenmesi


Yüksel T., Kayalı Y. S.

IX. International Advanced Technologies Symposium , Elazığ, Türkiye, 27 - 28 Ekim 2021, ss.253-259

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Elazığ
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.253-259
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Küresel ısınmaya bağlı olarak uluslararası anlaşmalarla belirlenen sera gazı emisyon değerlerine ulaşma yolunda fosil yakıtları kullanan içten yanmalı motorların veriminin yükseltilmesi de önemli bir yer tutmaktadır. İçten yanmalı motorlarda yanma verimini yükseltmek için ise etkin yollardan birisi mümkün olduğunca silindir içi ısıyı kontrol altında tutmaktır. Bu sebeple motorlar soğutularak sadece gerekli zamanda gerekli yüksek ısıya ulaşması istenmektedir. Soğutma sistemi ise motor parçalarının mukavemeti için çok önemlidir. Yeni sistemle soğutma sisteminde kullanılan suyun parçaları aşındırma etkisi önlenebilir. Ayrıca daha hassas bir soğutma sisteminin geliştirilmesi, silindir sıcaklıklarına müdahale konusunda otomotiv üreticilerine birçok imkân sunabilir ki bu durum motor performansı için farklı parametreler oluşturmak anlamına bile gelebilir. Soğutucu akışkanların içten yanmalı motorlarda kullanılması konusunda herhangi bir olumsuz sonuca varılamamıştır.

Increasing the efficiency of internal combustion engines using fossil fuels also plays an important role in reaching the greenhouse gas emission values determined by international agreements due to global warming. One of the effective ways to increase combustion efficiency in internal combustion engines is to keep the in-cylinder temperature under control as much as possible. For this reason, it is desired that engines are cooled and reach the required high temperature only at the required time. The cooling system is very important for the strength of the engine parts. With the new system, the corrosive effect of the water used in the cooling system can be prevented. In addition, the development of a more sensitive cooling system can offer automotive manufacturers many opportunities to intervene in cylinder temperatures, which may even mean setting different parameters for engine performance. No negative conclusions have been reached regarding the use of refrigerants in internal combustion engines.