KURAM VE UYGULAMADA EDYTYM BYLYMLERY, cilt.14, sa.1, ss.63-87, 2014 (SSCI)
Araştırmanın
amacı ortaokul sekizinci
sınıf öğrencilerinin SBS
başarılarını yordamada dershaneye
gidip git-meme durumlarının,
mükemmeliyetçilik, ana-baba tutumu ve sınav kaygısı düzeylerinin etkisini
araştırmaktır. Seviye Belirleme Sınavı (SBS) Türk eğitim sisteminde ortaokul
öğrencilerinin liselere yerleştirilmeleri amacıyla 2007-2008 öğretim yılından
itibaren ülke genelinde uygulanan merkezi bir sınavdır. Araştırma evreni Tokat
ili or-taokullarında öğrenim gören öğrencilerdir. Veriler, küme örnekleme ile
seçilmiş; 257’si kız, 203’ü erkek, toplam 460 sekizinci sınıf öğrencisinden
toplanmıştır. Araştırmada veri toplamak için; Kişisel Bilgi Formu, Çok Boyutlu
Mükemmelliyetçilik (ÇBM) Ölçeği, Ana-Baba Tutum (ABT) Ölçeği ve Westside Sınav
Kaygısı Ölçeği kullanılmış-tır.
Dershaneye gidip gitmeme,
mükemmeliyetçilik, ana-baba tutumu
ve sınav kaygısı
araştırmanın bağımsız değişkenleriyken, altıncı
ve yedinci sınıf
SBS puanları bağımlı
değişkenidir. Verilerin analizinde,
istatistiksel teknikler olarak
hiyerarşik çoklu regresyon, bağımsız gruplar t testi ve Kaykare analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonunda, dershaneye gitme en etkili faktör olmak
üzere, mükemmeliyetçilik, ana baba tutumu ve sınav kaygı-sının öğrencilerin SBS
puanlarını yordadığı görülmüştür. Bulgulara göre otoriter ana-baba tutumu
dershaneye gitmeyen öğrencilerinin SBS başarılarını yordamada etkilidir.
Mükemelliyetçiliğin düzen alt boyutu ve sınav kay-gısı dershaneye giden
öğrencilerin SBS başarılarının negatif, sorumluluk merkezli ana-baba tutumu ise
pozitif yordayıcılarıdır.
Mükemmeliyetçiliğin
davranışlardan şüphe alt
boyutu dershaneye gitmeyen
öğrencilerin SBS puanını negatif olarak yordamaktadır. Ayrıca
her iki sınıf seviyesinde de (altıncı ve yedinci sınıf) öğrencilerin SBS
puanlarında dershaneye gidenlerin
lehine fark olduğu
görülmüştür. Ailenin gelir
düzeyi ile dershaneye
gitme durumu ve süresi birbiriyle
ilişkili bulunmuştur. Bu bulgu gelir düzeyi daha yüksek olan ailelerin
çocuklarıyla daha ilgili olması ve daha fazla imkân sunmasıyla açıklanabilir.
Ancak ailenin gelir düzeyinin öğrenci başarısını açıklamada önemli
bir aracı değişken
olduğu dikkatten kaçırılmamalıdır. Mevcut
araştırmanın sonucu olarak
öğrencilerin geniş ölçekli sınavlarda başarısı büyük ölçüde teste
yönelik hazırlık faktöründen etkilenmektedir denilebilir. Anahtar
KelimelerAna-Baba Tutumu, Mükemmeliyetçilik, Özel Dershane, SBS, Sınav Kaygısı.
The purpose of the current study is to determine to what
extent the following four variables explain K-8 students’ SBS success
levels; these variables
being attendance to
private SBS preperation
courses, multidimensional perfectionism, parental attitude types, and
test anxiety. SBS is a nationwide, high stake, high school placement test taken
by middle school
students in the
Turkish education system
since the 2007-2008
school year. The
sample of this
study consists of
460 cluster sampled
8th grade students,
of which 257
are girls and
203 are boys
all from the city center
of the province
of Tokat, Turkey.
The Multi-dimensional Perfectionism
Scale (MPS), Parental
Attitude Type Scale,
Westside Test Anxiety
Scale, and a
personal information sheet
were used to
collect data which
was then analyzed
using hierarchical linear
regression, independent group
t tests and chi square tests. According to the
findings, the most effective variable in determining a student’s level of
success is attendance to private preperation courses. Other significant
predictors of success on the SBS are the espousal of a perfectionist attitude
by parents and a student’s level of test anxiety. Moreover, the most effective
factor influencing SBS scores of students who do not attend preperation courses
is his parents’ adoption of an authoritarian attitude. While the “Order”
dimension of the MPS and “test anxiety” were negative predictors of students’
success on the SBS, “responsibility-centered parents’ attitude” was positively
related to the students’ scores. “Doubt from behaviors” was the most effective
negative predictor explaining the SBS scores of students who did not attend
private SBS preperation courses. The findings of the study suggest that as
one’s income level increases, so does the duration of time spent attending SBS
prep courses, and this increased level of success can also be attributed to
effective parent involvement in students’ lives. However, family’s income
stands as a definite medium, explaining students’ SBS success. As a result of
the current study, SBS preperation courses has
been found to
be the most
defining factor in
students’ SBS scores.
According to the
findings, student’s success on large scale tests are mainly
affected by extracurricular activities, such as courses or private lessons. Key
WordsParental Attitude Type, Private SBS Courses, Perfectionism, SBS, Test
Anxiety.