Seviye Belirleme Sınavında Başarının Yordayıcılarının İncelenmesi: Dershaneye Gitme, Mükemmeliyetçilik, Ana-Baba Tutumu ve Sınav Kaygısı


Creative Commons License

Başol G., Zabun E.

KURAM VE UYGULAMADA EDYTYM BYLYMLERY, cilt.14, sa.1, ss.63-87, 2014 (SSCI) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2014
  • Doi Numarası: 10.12738/estp.2014.1.1980
  • Dergi Adı: KURAM VE UYGULAMADA EDYTYM BYLYMLERY
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Social Sciences Citation Index (SSCI)
  • Sayfa Sayıları: ss.63-87
  • Anahtar Kelimeler: Parental Attitude Type, Private SBS Courses, Perfectionism, SBS, Test Anxiety, ACHIEVEMENT-MOTIVATION, ACADEMIC-SUCCESS, STUDENTS
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Araştırmanın  amacı  ortaokul  sekizinci  sınıf  öğrencilerinin  SBS  başarılarını  yordamada  dershaneye  gidip  git-meme durumlarının, mükemmeliyetçilik, ana-baba tutumu ve sınav kaygısı düzeylerinin etkisini araştırmaktır. Seviye Belirleme Sınavı (SBS) Türk eğitim sisteminde ortaokul öğrencilerinin liselere yerleştirilmeleri amacıyla 2007-2008 öğretim yılından itibaren ülke genelinde uygulanan merkezi bir sınavdır. Araştırma evreni Tokat ili or-taokullarında öğrenim gören öğrencilerdir. Veriler, küme örnekleme ile seçilmiş; 257’si kız, 203’ü erkek, toplam 460 sekizinci sınıf öğrencisinden toplanmıştır. Araştırmada veri toplamak için; Kişisel Bilgi Formu, Çok Boyutlu Mükemmelliyetçilik (ÇBM) Ölçeği, Ana-Baba Tutum (ABT) Ölçeği ve Westside Sınav Kaygısı Ölçeği kullanılmış-tır.  Dershaneye  gidip  gitmeme,  mükemmeliyetçilik,  ana-baba  tutumu  ve  sınav  kaygısı  araştırmanın  bağımsız  değişkenleriyken,  altıncı  ve  yedinci  sınıf  SBS  puanları  bağımlı  değişkenidir.  Verilerin  analizinde,  istatistiksel  teknikler olarak hiyerarşik çoklu regresyon, bağımsız gruplar t testi ve Kaykare analizi kullanılmıştır. Araştırma sonunda, dershaneye gitme en etkili faktör olmak üzere, mükemmeliyetçilik, ana baba tutumu ve sınav kaygı-sının öğrencilerin SBS puanlarını yordadığı görülmüştür. Bulgulara göre otoriter ana-baba tutumu dershaneye gitmeyen öğrencilerinin SBS başarılarını yordamada etkilidir. Mükemelliyetçiliğin düzen alt boyutu ve sınav kay-gısı dershaneye giden öğrencilerin SBS başarılarının negatif, sorumluluk merkezli ana-baba tutumu ise pozitif yordayıcılarıdır.  Mükemmeliyetçiliğin  davranışlardan  şüphe  alt  boyutu  dershaneye  gitmeyen  öğrencilerin  SBS  puanını negatif olarak yordamaktadır. Ayrıca her iki sınıf seviyesinde de (altıncı ve yedinci sınıf) öğrencilerin SBS puanlarında  dershaneye  gidenlerin  lehine  fark  olduğu  görülmüştür.  Ailenin  gelir  düzeyi  ile  dershaneye  gitme  durumu ve süresi birbiriyle ilişkili bulunmuştur. Bu bulgu gelir düzeyi daha yüksek olan ailelerin çocuklarıyla daha ilgili olması ve daha fazla imkân sunmasıyla açıklanabilir. Ancak ailenin gelir düzeyinin öğrenci başarısını açıklamada  önemli  bir  aracı  değişken  olduğu  dikkatten  kaçırılmamalıdır.  Mevcut  araştırmanın  sonucu  olarak  öğrencilerin geniş ölçekli sınavlarda başarısı büyük ölçüde teste yönelik hazırlık faktöründen etkilenmektedir denilebilir. Anahtar KelimelerAna-Baba Tutumu, Mükemmeliyetçilik, Özel Dershane, SBS, Sınav Kaygısı.

The purpose of the current study is to determine to what extent the following four variables explain K-8 students’ SBS  success  levels;  these  variables  being  attendance  to  private  SBS  preperation  courses,  multidimensional  perfectionism, parental attitude types, and test anxiety. SBS is a nationwide, high stake, high school placement test  taken  by  middle  school  students  in  the  Turkish  education  system  since  the  2007-2008  school  year.  The  sample  of  this  study  consists  of  460  cluster  sampled  8th  grade  students,  of  which  257  are  girls  and  203  are  boys  all  from  the  city  center  of  the  province  of  Tokat,  Turkey.  The  Multi-dimensional  Perfectionism  Scale  (MPS),  Parental  Attitude  Type  Scale,  Westside  Test  Anxiety  Scale,  and  a  personal  information  sheet  were  used  to  collect  data  which  was  then  analyzed  using  hierarchical  linear  regression,  independent  group  t  tests  and chi square tests. According to the findings, the most effective variable in determining a student’s level of success is attendance to private preperation courses. Other significant predictors of success on the SBS are the espousal of a perfectionist attitude by parents and a student’s level of test anxiety. Moreover, the most effective factor influencing SBS scores of students who do not attend preperation courses is his parents’ adoption of an authoritarian attitude. While the “Order” dimension of the MPS and “test anxiety” were negative predictors of students’ success on the SBS, “responsibility-centered parents’ attitude” was positively related to the students’ scores. “Doubt from behaviors” was the most effective negative predictor explaining the SBS scores of students who did not attend private SBS preperation courses. The findings of the study suggest that as one’s income level increases, so does the duration of time spent attending SBS prep courses, and this increased level of success can also be attributed to effective parent involvement in students’ lives. However, family’s income stands as a definite medium, explaining students’ SBS success. As a result of the current study, SBS preperation courses has  been  found  to  be  the  most  defining  factor  in  students’  SBS  scores.  According  to  the  findings,  student’s  success on large scale tests are mainly affected by extracurricular activities, such as courses or private lessons. Key WordsParental Attitude Type, Private SBS Courses, Perfectionism, SBS, Test Anxiety.