Covid-19 ve Eğitim: Dijital Öğretimsel Araçlar-Öneriler


Ülger K.

FBÜ Sosyal Bilimlerde Covid-19 Çalışmaları Kongresi, İstanbul, Türkiye, 30 Eylül 2021, ss.14

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.14
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Covid-19 pandemi sürecinde eğitim faaliyetleri uygulanan “uzaktan eğitim” (Distance Education) öğrenme”nin pasif değil, aktif bir etkinlik olarak yapılması gerektiği daha dikkat çeken bir biçimde ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla, uzaktan eğitimin nasıl olması gerektiği üzerine görüşler öne sürülmüş ve öğretim araçları sorgulanmaya başlanmıştır. Öğretimle ilgili çevrimiçi (online) öğretim araçların geliştirilmesi gerekliliği de böylece ortaya konulmuş, öğrencilere etkileşim sunmak üzere tasarlanmış araçların kullanılması önemli bir seçenek olarak öne çıkmıştır. Bu durumda dijital çevrimiçi araçlar bakımından bazı iyileştirme ve geliştirmeler yapılmasının zorunluluğu kendini hissettirmiştir. Dolayısıyla, dijital uzaktan öğretim araçlarının geliştirilmesinde dikkat edilecek özellikler ile ilgili alan yazına dayalı olarak önerilere ihtiyaç olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın amacı, Covid-19 pandemi döneminde zorunlu uygulanan sosyal izolasyondan dolayı, bir seçenek olarak ortaya çıkan uzaktan eğitimde kullanılan dijital öğretim araçlarının geliştirilmesi için, alan yazına dayalı görüşlerden yararlanarak öneriler sunmaktır. Buna göre araştırmanın problemi şöyle belirlenmiştir: Covid-19 pandemi döneminde uzaktan eğitim modelinde kullanılan dijital öğretim araçlarının geliştirilmesinde hangi öneriler olabilir? Bu araştırma, cevap aranan problem doğrultusunda ilgili alan yazındaki dokümanların incelenmesine dayalı olarak “doküman analiz” yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Bu yolla elde edilen veriler analiz edilerek yorumlanmıştır.

Öğretim araçları öğrenmeyi sağladığı için eğitime katkı veren materyallerdir. Dolayısıyla bu araçların çevrimiçi öğretim ortamlarına dönüşümü ve geliştirilmesi çok önemlidir. Çevrimiçi öğretim ortamlarında öğrenim pasif öğrenmeden daha çok aktif öğrenmeye odaklı olduğu için, öğretim araçlarında “etkileşim” unsuru çok önemli bir özellik olarak karşımıza çıkmaktadır. İlgili alanda yapılan araştırmalar, eğitimde çevrimiçi dijital araçların geliştirilmesinin önemini vurgulamaktadır. Buna göre, öğretim araçlarının gelişiminde ilgili materyallerin olabildiğince etkili olabilmesi için; somut-soyut/görsel-sözel bilgiler arasında “denge”yi gözetmesi ve “günlük yaşam”la bağ kurması öne çıkan temel özellikler olarak ortaya konulmuş, öğrencilerin önceden kazanılmış bilgilerin işin içinde olduğu keşfe dayalı öğretim araçlarının yararı vurgulanmıştır.

Dünyada birçok ülke, iyi eğitilmiş insanların beyin gücünün farkındadır. Bu bağlamda, günümüzde başarılı bir öğrencinin sahip olması gerekli olan özelliklerin başında; bilgisayar teknolojilerini kullanarak, veri toplayıp kullanarak çalışma yapabilmesi değerlendirilmektedir. Diğer yandan, günümüz dünyasında eğitim sistemi, öğrencinin öğretmene daha az bağımlı olarak kendi kendine öğrenme ve keşfetme duygusunu destekleyen bir yöne doğru da evirilmektedir. Bu nedenle, Covid-19 pandemi döneminde uygulanan dijital uzaktan eğitim, öğrencilerin kendi kendilerine öğrenmeleri ve bilgisayar teknolojilerini kullanmaları açısından önemli bir deneyim fırsatı sunmuştur. Bununla birlikte pandemi dönemi eğitiminde işlevsel çevrimiçi öğretim araçların önemine paralel olarak, geliştirilmesi için de önerilere ihtiyaç olduğu gözlemlenmiştir. Buna göre, araştırmanın ulaştığı sonuçlar açısından, çevrimiçi öğretim araçların geliştirilmesi için altta sıralanan önerilerde bulunulmuştur.

-Dijital öğretim araçlarının geliştirilmesinde aktif öğrenmeye odaklı “etkileşim” özelliğinin olması önerilir.

-Dijital öğretim araçlarının geliştirilmesinde, somut-soyut/görsel-sözel bilgiler arasında “denge”nin gözetilmesi önerilir.

-Dijital öğretim araçlarının geliştirilmesinde, öğrencinin günlük yaşamıyla bağ kurması önerilir.

-Dijital öğretim araçlarının geliştirilmesinde, öğrencinin önceden kazanılmış bilgileri dikkate alınarak, öğrencinin keşfetme duygusuna yönelik planlamalar yapılması önerilir.