PAUL CÉZANNE’I ANLAMAK: SAINTE-VICTOIRE DAĞI’NIN PROVENCE’DEN GÖRÜNÜMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME


Ülger K.

Akademik Sanat, sa.15, ss.59-80, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.34189/asd.2022.15.004
  • Dergi Adı: Akademik Sanat
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.59-80
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İzlenimci Monet, Renoir ve Pissarro resimde ışığı oluşturmada zıt renkleri kullanmayı deneyerek, ayrıntıdan daha çok bütünü algılama yoluyla resim sanatında önemli bir değişime öncülük etmişlerdir. Paul Cézanne ise resimde an’ı yakalamak için ışığı yansıtarak biçimin ikinci plana itilmesini kabullenmeyip, nesneye yönelmiştir. Bu bağlamda, Cézanne hayatı boyunca Aix-en Provence’daki Sainte-Victoire dağını resmetmek için birçok kez geri dönerek, bu dağın yaklaşık altmışa yakın resmini yapmıştır. Bu araştırmada Paul Cézanne’ın defalarca resmettiği "Sainte-Victoire Dağı" ile ilgili ulaşılan eserlerin tarihsel kronolojisi gözetilerek incelemesi yapılmıştır. Buna göre, araştırmanın sorusu şöyle belirlenmiştir: Cézanne'ın Sainte-Victoire Dağı’nı defalarca resmetmesinin resim sanatı bağlamında nedenleri ve sonuçları neler olabilir? Bu araştırmanın amacı; Cezanne'ın Sainte-Victoire Dağı’nı defalarca resmetmesinin hangi sanatsal arayışlar çerçevesinde gerçekleştiğinin ortaya konulmasıdır. Bu araştırma, doküman analizi yönteminde yapılmış, araştırma problemiyle ilgili yazılı ve görsel doküman incelenmiştir. Ulaşılan bulgulara göre, Cézanne, Sainte-Victoire Dağı ile ilgili yaptığı resimlerde kompozisyon açısından resimde fiziksel ve uzamsal ilişkiyi araştırdığı ortaya konulmuştur. Sanatçı bu resimlerde nesneyi biçim bakımından ön plana alıp, rengi kullanarak derinlik algısı oluşturmada çoklu perspektif anlayışını geliştirmiştir. Cézanne’ın nesnenin hem iki boyutu hem de üç boyutunu aynı yüzeyde yansıtmayı ilk deneyen ressam olarak, resim sanatındaki bu yaklaşımı Picasso’yu etkilemiş ve Kübizm akımına esin olmuştur. Sonuçta, Cezanne Sainte-Victoire Dağı üzerine yaptığı resimlerle resim sanatında doğanın akıl yoluyla sorgulanması sürecini başlatan ilk ressam olarak, modern resmin kurucusu sayılabilir.