Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.42, sa.3, ss.2125-2156, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı; uzaktan gerçekleştirilen çevre bilimleri dersinin fen bilgisi öğretmen
adaylarının çevreye yönelik tutum, öz-yeterlilik algıları, okuryazarlık ve teknolojiye yönelik
tutumlarına etkisini incelemektir. Bu araştırmada deneme öncesi modellerden tek gruplu ön-test
son-test yaklaşımı tercih edilmiştir. Araştırma evreni Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim
Fakültesi, Fen Bilgisi Eğitimi öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, 3.
sınıfta öğrenim gören 48 Fen Bilgisi Eğitimi öğrencisi oluşturmuştur. Örneklem grubu, seçkisiz
olmayan, amaçsal, ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırma, “web tabanlı uzaktan
eğitim” yöntemi kullanılarak, bahar yarıyılı boyunca uygulanmıştır. Araştırmada betimsel
istatistikler, normallik testleri, bağımsız gruplar için t-testi ve bağımlı gruplar için t-testi
uygulanmıştır. Araştırma sonunda, fen öğretimi öz-yeterlik inanç ölçeği için; öğretmen
adaylarının öz-yeterlilik algıları “orta üzeri, yükseğe yakın” olarak bulunmuş, son testten sonra
öz-yeterlik algılarında bir değişiklik olmamıştır. Çevre okuryazarlık ölçeği için; tüm alt
düzeylerde, son testten sonraki okuryazarlık düzeyleri “yüksek” olarak belirlenmiştir. Çevresel
tutum ölçeği için; ölçeğin geneli için tutum “düşük” olurken uygulama sonrasında da tutum
değişmemiştir. Teknoloji tutum ölçeği için; öğretmen adaylarının tutumları “yüksek” olarak belirlenmiş, uygulama sonrasında da değişmemiştir. Cinsiyet değişkenine göre hiçbir ölçekte
istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Anahtar Sözcükler: Uzaktan eğitim, e-Öğrenme, Çevre eğitimi
The aim of this research is to examine the effects of a distance environmental science course on
pre-service science teachers' attitudes towards the environment, attitudes, self-efficacy
perceptions, literacy and technology. In this research, one-group pre-test post-test approach was
preferred from the pre-experimental models. The research population consists of Sivas
Cumhuriyet University, Faculty of Education, Science Education students. The sample of the
study consisted of 48 Science Education students studying in the 3rd grade. The sample group
was determined by a non-random, purposeful, criterion sampling method. The research was
applied during the spring semester by using the "web-based distance education" method. In the
research; descriptive statistics, normality tests, t-test for independent groups and t-test for
dependent groups were applied. At the end of the research, for the science teaching self-efficacy
belief scale; pre-service teachers' self-efficacy levels were found to be "above medium, close to
high", and there was no change in their self-efficacy levels after the post-test. For the
environmental literacy scale; At all sub-levels, the literacy levels after the posttest were
determined as "high". For the environmental attitude scale; While the attitude for the overall scale
was "low", the attitude did not change after the application. For the technology attitude scale; pre-
service teachers' attitudes were determined as "high" and did not change after the application. No
statistically significant difference was found in any of the scales according to the gender variable.
Keywords: Distance education, e-Learning, Environmental education