Uzaktan Gerçekleştirilen Çevre Bilimleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğrenme Çıktılarına Etkisi


Göktaş O., Atıcı T.

Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.42, sa.3, ss.2125-2156, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 42 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.17152/gefad.1110495
  • Dergi Adı: Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2125-2156
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı; uzaktan gerçekleştirilen çevre bilimleri dersinin fen bilgisi öğretmen

adaylarının çevreye yönelik tutum, öz-yeterlilik algıları, okuryazarlık ve teknolojiye yönelik

tutumlarına etkisini incelemektir. Bu araştırmada deneme öncesi modellerden tek gruplu ön-test

son-test yaklaşımı tercih edilmiştir. Araştırma evreni Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim

Fakültesi, Fen Bilgisi Eğitimi öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, 3.

sınıfta öğrenim gören 48 Fen Bilgisi Eğitimi öğrencisi oluşturmuştur. Örneklem grubu, seçkisiz

olmayan, amaçsal, ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırma, “web tabanlı uzaktan

eğitim” yöntemi kullanılarak, bahar yarıyılı boyunca uygulanmıştır. Araştırmada betimsel

istatistikler, normallik testleri, bağımsız gruplar için t-testi ve bağımlı gruplar için t-testi

uygulanmıştır. Araştırma sonunda, fen öğretimi öz-yeterlik inanç ölçeği için; öğretmen

adaylarının öz-yeterlilik algıları “orta üzeri, yükseğe yakın” olarak bulunmuş, son testten sonra

öz-yeterlik algılarında bir değişiklik olmamıştır. Çevre okuryazarlık ölçeği için; tüm alt

düzeylerde, son testten sonraki okuryazarlık düzeyleri “yüksek” olarak belirlenmiştir. Çevresel

tutum ölçeği için; ölçeğin geneli için tutum “düşük” olurken uygulama sonrasında da tutum

değişmemiştir. Teknoloji tutum ölçeği için; öğretmen adaylarının tutumları “yüksek” olarak belirlenmiş, uygulama sonrasında da değişmemiştir. Cinsiyet değişkenine göre hiçbir ölçekte

istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır.

Anahtar Sözcükler: Uzaktan eğitim, e-Öğrenme, Çevre eğitimi

The aim of this research is to examine the effects of a distance environmental science course on

pre-service science teachers' attitudes towards the environment, attitudes, self-efficacy

perceptions, literacy and technology. In this research, one-group pre-test post-test approach was

preferred from the pre-experimental models. The research population consists of Sivas

Cumhuriyet University, Faculty of Education, Science Education students. The sample of the

study consisted of 48 Science Education students studying in the 3rd grade. The sample group

was determined by a non-random, purposeful, criterion sampling method. The research was

applied during the spring semester by using the "web-based distance education" method. In the

research; descriptive statistics, normality tests, t-test for independent groups and t-test for

dependent groups were applied. At the end of the research, for the science teaching self-efficacy

belief scale; pre-service teachers' self-efficacy levels were found to be "above medium, close to

high", and there was no change in their self-efficacy levels after the post-test. For the

environmental literacy scale; At all sub-levels, the literacy levels after the posttest were

determined as "high". For the environmental attitude scale; While the attitude for the overall scale


was "low", the attitude did not change after the application. For the technology attitude scale; pre-

service teachers' attitudes were determined as "high" and did not change after the application. No


statistically significant difference was found in any of the scales according to the gender variable.

Keywords: Distance education, e-Learning, Environmental education