Studies On Social Science Insights, cilt.3, sa.1, ss.48-66, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın temel amacı, Sivas ilinde bulunan bir meslek yüksekokulunda eğitim hizmeti alan
öğrencilerin aldıkları hizmetin kalitesini ne düzeyde algıladıklarını saptamak ve bu algılarının
kariyer iyimserliği ile ilişkisini ve etkisini incelemektir. Meslek yüksekokulları, sanayi, ticaret ve
hizmet sektörlerinin insani sermayesini geliştirerek bahsi geçen sektörlere ara kademe eleman
yetiştirerek kariyerlerine katkı sağlama amacı taşımaktadır. Bu bağlamda bahsi geçen eğitim
kurumlarında hizmetlerin kalitesi ve kariyer iyimserliğine etkileri önem kazanmaktadır. Çalışma
MYO’da okuyan öğrencilere, Parasuruman, Zeithaml ve Berry (1985, 1988) tarafından
geliştirilen SERVQ UAL hizmet kalitesi ölçeği ve Rottinghous, Day ve Borgen (2005) tarafından
geliştirilen ve Kalafat (2012) tarafından geçerlilik ve güvenilirlik çalışması yapılan Kariyer
Geleceği ölçeğinin (KARGEL) bir alt boyutu olan Kariyer İyimserliği (Kİ) ölçeği uygulanmıştır.
Çalışmanın evrenini MYO’ da kayıtlı 240 öğrenci oluşturmaktadır. Online yöntemle 224
öğrenciye ulaşılmış, hatalı, eksik, geçersiz anketler çıkarıldıktan sonra 217 anket ile analizlere
devam edilmiştir. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde doğrulayıcı faktör analizi (DFA),
çoklu regresyon analizi, betimsel istatistik, ANOVA ve her alt boyut için farklılık analizi
yapılmıştır. Çalışma sonuçlarına bakıldığında, algılanan hizmet kalitesinin Heveslilik (Hipotez
3), Güven (Hipotez 4) ve Empati (Hipotez 5) alt boyutlarının ön lisans öğrencilerinin kariyer
iyimserliğine pozitif etki ettiği hipotezleri kabul edilmiştir. Algılanan hizmet kalitesinin diğer iki
boyutu olan Fiziksel Özellik (Hipotez 1) ve Güvenilirlik (Hipotez 2) alt boyutlarının ise
öğrencilerin kariyer iyimserliğine anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür.
The main purpose of this study is to determine the level of perception of the quality of the service
received by the students receiving education service at a vocational school in Sivas and to
examine the relationship and effect of these perceptions with career optimism. Vocational schools
aim to contribute to their careers by developing the human capital of industry, trade and service
sectors, and by training intermediate level personnel for the mentioned sectors. In this context,
the quality of services and their effects on career optimism in the mentioned educational
institutions gain importance. The study was conducted on the students studying at the Vocational
School, using the SERVQ UAL service quality scale developed by Parasuruman, Zeithaml and
Berry (1985, 1988) and the Career Future scale developed by Rottinghous, Day and Borgen
(2005) and the validity and reliability study of which was conducted by Kalafat (2012). The
Career Optimism (KI) scale, which is a sub-dimension of KARGEL, was applied. The universe of
the study consists of 240 students registered in Vocational School. 224 students were reached
through the online method, and after the erroneous, incomplete and invalid questionnaires were
removed, the analyzes continued with 217 questionnaires. In the evaluation of the research data,
confirmatory factor analysis (CFA), multiple regression analysis, descriptive statistics, ANOVA
and difference analysis for each sub-dimension were performed. Considering the results of the
study, the hypotheses that the Enthusiasm (Hypothesis 3), Confidence (Hypothesis 4) and
Empathy (Hypothesis 5) sub-dimensions of perceived service quality positively affect the career
optimism of associate degree students were accepted. The other two dimensions of perceived
service quality, Physical Characteristics (Hypothesis 1) and Reliability (Hypothesis 2), did not
have a significant effect on students' career optimism.