ETKİNLİK ÖRNEKLERİYLE OKUL DIŞI ÖĞRENME: DUVARSIZ OKULLAR, ARSLAN AYSEL,KAYAHAN YÜKSEL DİDEM, Editör, Vizetek Yayıncılık, Ankara, ss.369-407, 2024
13. BEDEN EĞİTİMİ VE SPORDA OKUL DIŞI
ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
13.1. Okul Dışı Öğrenme
Birey, yaşamının her anında farklı bilgilere ulaşabilir ve öğrenme etkinliğini sürdürebilir. İçinde yaşanılan çevre, etkileşimde bulunduğu her durum, birey için yeni bir öğrenme fırsatı olarak değerlendirilebilir. Okullarda yürütülen eğitim ve öğretim faaliyetleri ise istendik süreçlerin birey tarafından deneyimlenmesi için düzenlenmiştir (Senemoğlu, 2007). Okul içerisinde oluşturulan öğrenme ortamları, öğrencilerin farklı özelliklerinin geliştirilmesi ve ihtiyaçları olan bilgilerin uzman eğitimciler tarafından öğrencilere aktarılması amacıyla tasarlanmıştır (Fidan, 2012; Karslı, 2012; Nalçacı, 2012). Okulda edinilen bilgilerin, okul dışında geçirilen süre boyunca deneyimlenmesi ve öğrenci tarafından yaşama aktarılması da öğrenilen bilgilerin kalıcılığı ve okul dışında geçirilen zamanın verimli kullanılması için gereklidir (Çiftci, vd., 2021). Günümüzde okul dışındaki öğrenme zamanları, bu bakımdan önem kazanmıştır. Özellikle bireyin farklı yönlerinin geliştirilmesini hedefleyen güncel eğitim yaklaşımlarıyla birlikte, yaşam boyu öğrenme imkânı sağlayan okul dışı öğrenmelerin, eğitimde önemli bir yer tuttuğu fikri öne çıkmaya başlamıştır (Bozdoğan, 2016).Okul çağındaki birey, öğrenmeye açık olarak okul dışında yaşamına devam etmektedir. Okulda öğrenilenlere ek olarak devam bu süreç, okul dışı öğrenme etkinliklerinin gerçekleştirilmesi için bir fırsat olarak görülmektedir. Yaşamın geniş bir alanını kapsayan eğitim ve öğretim faaliyetleri, okul içi ve okul dışı öğrenme etkinlikleri ile desteklenerek bireye yaparak yaşayarak öğrenme fırsatı sunulabilmekte ve bu sayede kalıcı bilgi edinimi için teorik bilgilerin uygulama deneyimine ulaşması sağlanabilmektedir (İnce & Akçanca, 2021). Ayrıca teorik bilgiler dâhilinde sürdürülen sınıf içi öğrenme etkinlikleri, öğrenciler tarafından kimi zaman sıkıcı olarak algılanabilirken, okul dışı öğrenme etkinliklerinde öğrencilerin ilgileri dikkate alındığından, bu etkinlikler daha fazla katılım isteği ile gerçekleşmektedir (Demirel & Özcan, 2020). Bu duruma uygun olarak, okul dışı öğrenme; öğrencilerin ilgi ve istekleri doğrultusunda şekillenen, katılımcılar tarafından dikkatle takip edilen ve anlamlı öğrenme imkânı sunan öğrenme süreçleri olarak ifade edilmektedir (Kiriktas & Eslek, 2017).