7th International Conference on Applied Engineering and Natural Sciences ICAENS 2025, Konya, Türkiye, 15 - 16 Mayıs 2025, ss.102-103, (Özet Bildiri)
Bataryalar elektrikli araçlar (EA) için gerekli olan enerjiyi sağlayan en önemli parçadır. Aracın çalışması için gerekli olan akım ve gerilim miktarları bu parçadan temin edilir ve böylelikle araç hareketi sağlanmış olur. Bu parçada bulunan batarya hücreleri aracın kullanımı sırasında hem de hücreler şarj olurken yüksek oranda ısı enerjisi üretirler. Yükselen bu ısı, hücre içerisinde anot ve katot kutuplarının arasında bulunan ve elektronların rahat hareket edilmesisin sağlayan gözenekli yapıyı bozar ayrıca çeşitli gazlarında oluşmasını tetikleyen bu olay hücre içerisinde hasarlara yol açmaktadır. Bu ısının bataryalardan en üst seviyede verim alınabilmesi için belli bir aralıkta tutulması gerekir. Bu çalışmada soğutucu akışkan olarak hava kullanılarak EA’larda kullanılan bataryalarda kullanım sırasında oluşacak sıcaklık yükselmelerinin önüne geçilmeye çalışılmıştır. Yapılan bu çalışmada batarya kutusunun bulunduğu içerisine fan yardımıyla farklı hızlarda hava yönlendirilmiştir. Batarya modülü 1C, 3C ve 5C deşarj durumlarında deneyler yapılarak farklı deşarj hızlarındaki sıcaklık verileri karşılaştırılmıştır. Deşarj akımının yükselmesiyle batarya hücre sıcaklıklarının arttığı ve uygun çalışma aralığının üst sınırına yaklaştığı tespit edilmiştir. Doğal soğutmaya kıyasla, 5C deşarj akımında ve 2,37 m/s hava hızında %33,33 ısıl performans sağlayarak daha iyi soğutma sağlamıştır. Batarya modülüne yönlendirilen hava hızının artırılmasıyla ısı transferinin daha yüksek oranda gerçekleşmesi sağlanmış ve hücrelerde oluşan sıcaklık çalışma sıcaklığı aralığında tutulmuştur.
Anahtar Kelimeler – Batarya soğutma, Fanlı Soğutma, Hava ile Soğutma, Soğutma Kanalı, Isı Transferi