2ND INTERNATIONAL "ARTEMIS" CONGRESS ON LIFE, ENGINEERING, AND APPLIED SCIENCES, İzmir, Türkiye, 17 - 19 Aralık 2022, cilt.1, ss.32-47
Yapılan çalışmada bağlam temelli öğrenmenin öğrencilerin fene yönelik tutuma etkisini ortaya koymak amacıyla meta analiz yöntemi kullanılarak genel etki büyüklüğü hesaplanmıştır. Çalışmada tutum değişkeni için moderatör olarak fen alanı (fizik-kimya-biyoloji), öğretim kademesi (ilkokul-ortaokul-Lise), coğrafi bölge ve çalışma türü olarak belirlenmiştir. Meta-analiz için çalışmanın kapsamı 2008-2022 yılları arasında yapılan çalışmalar ile sınırlandırılmıştır. Bu kapsamda konu alanında yapılmış olan çalışmalar kodlama yapılarak derlenmiş ve bunun sonucunda tutum için 19 adet çalışma meta-analiz çalışmasına dâhil edilmiştir. Etki büyüklüğünün hesaplanmasında CMA 2.0 programı kullanılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına göre, bağlam temelli öğrenmenin öğrencilerin tutum yönündeki etki büyüklüğü 0.481 olarak bulunmuştur. Elde edilen etki büyüklüğü ilgili literatürlerde “orta düzey” olarak yorumlanmaktadır (Cohen, 1988; Thalheimer ve Cook, 2002). Bağlam temelli öğrenmenin öğrencilerin fene yönelik tutuma etkisinde p<0.05 olduğu tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen tüm sonuçlara göre bağlam temelli öğrenmenin öğrencilerin fene yönelik tutumlarına anlamlı düzeyde etkiye sahip olduğu söylenebilir. Araştırmaya dâhil edilen çalışmalarda fen alanı, öğretim kademesi, coğrafi bölge ve çalışma türü yönünden bağlam temelli öğrenme yönteminin kullanımı öğrencilerin fene yönelik tutumları açısından anlamlı bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Bağlam temelli öğrenme, fene yönelik tutum, meta-analiz