Universal Journal of Theology, cilt.2, sa.1, ss.58-73, 2017 (Hakemli Dergi)
İşrâkiliğin kurucusu
olarak kabul edilen Şihabüddin Sühreverdî bir dönem Meşşâî öğretiyi esas
almışken daha sonra kendi düşüncesini geliştirmiştir. O, İşrâkîliği tesis
ederken iki farklı düşünceyi birleştirmeye çalışmıştır. Sühreverdî’nin sistemi
belirli parçalardan müteşekkildir. Mantık, onun düşüncesinin unsurlarından
biridir. Bu açıdan onun mantık anlayışı oldukça önemlidir.
Sühreverdî mantık ve
metot olarak Meşşâîlerin en önemli dayanağı olan burhandan yola çıkarak,
İşrâkiliğin en merkezî kavramlarından biri olan irfana ulaşmıştır. Burhan, teoriyi
esas almışken, irfan, kimi zaman teellüh, hads, keşf şeklinde de adlandırılan
mistik kavramlara dayanır. Sühreverdî
tarafından daha çok teorik felsefenin içinde değerlendirilen mantık, bir alet
vasfındadır ve fazla ayrıntılı olmayan bir takım kurallardan müteşekkildir.
Anahtar Kavramlar: Sühreverdî el-Maktül, İşrâkîlik, Meşşâiklik, irfan, burhan.
Ishraqi philosophy is one
of the doctrine of Islamic thought. The founder of the school is Shihab al-Din
Suhrawardi al-Maqtul. He has an important place in Islamic philosophy. Suhrawardi
is especially known for his mystical philosophy of teaching that he has
developed. Suhrawardi is a Masha’i at the beginning of philosophical adventure.
Later, he was separated from this tradition and he developed his own
philosophy, called Ishraqiyyun (illumination). Suhrawardi has done this in a
system framework. His philosophy consists of three basic parts. They are logic,
physics and metaphysics. He has placed the logic that the doctrine has been
established. In this respect, logic has an important place in Sühreverdi's
thouht. For this reason his views on logic must be examined.
Key Words: Suhrawardi al-Maqtul, Ishraqiyyun, Masha'i, Wisdom, Demonstration.