Öğretmen mesleki yeterlikleri açısından bir değerlendirme: yapay zekâ öğretmenin yerini alabilir mi?


Yeşiltaş E.

Ziya GÖKALP’in Vefatının 100. Yılı Anısına Türk Asrı Eşiğinde Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Üzerine Değerlendirmeler - Eğitim Bilimleri 1, ÇALIK TEMEL, ERYILMAZ SELAMİ, Editör, TÜRK EĞİTİM-SEN GENEL MERKEZİ YAYINLARI, Ankara, ss.120-132, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: TÜRK EĞİTİM-SEN GENEL MERKEZİ YAYINLARI
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.120-132
  • Editörler: ÇALIK TEMEL, ERYILMAZ SELAMİ, Editör
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen öğretmen mesleki yeterliklerinin yapay zekâ tarafından ne ölçüde karşılanabileceğini incelemektedir. Nitel bir araştırma deseni çerçevesinde doküman incelemesi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen çalışmada, öncelikle MEB’in Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri dokümanı analiz edilmiş; mesleki bilgi (alan bilgisi, alan eğitimi bilgisi, mevzuat bilgisi), mesleki beceri (eğitim-öğretimi planlama, öğrenme ortamları oluşturma, öğretme, öğrenme sürecini yönetme, ölçme ve değerlendirme) ve tutum-değerler (milli, manevi ve evrensel değerler, öğrenciye yaklaşım, iletişim ve işbirliği, kişisel ve mesleki gelişim) olmak üzere üç ana başlık altında sınıflandırılan yeterlik göstergeleri temel alınmıştır. Dokuman analizi ve betimsel analiz kullanılarak bulgular oluşturulmuştur. Analiz sonuçları, yapay zekânın öğretmenlik mesleki yeterliklerinin yaklaşık yarısını karşılayabildiğini göstermektedir. Özellikle teknik bilgi, veri işleme, analiz ve planlama gibi alanlarda yapay zekânın güçlü bir performans sergilediği, bilgi kaynaklarını sınıflandırma, strateji belirleme ve öğretim yöntemlerini karşılaştırma gibi becerileri etkin bir şekilde yerine getirebildiği görülmüştür. Buna karşılık, empati kurma, bireysel farklılıkları anlama, değer aktarımı ve esnek öğretim planları hazırlama gibi insani etkileşim ve duygusal zekâ gerektiren alanlarda yapay zekânın sınırlı kaldığı saptanmıştır. Milli, manevi ve evrensel değerlere ilişkin tutum ve anlayış geliştirme, sosyo-kültürel farklılıkları anlamlandırma ve öğrencilerin duygusal gelişimlerini destekleme gibi konuların yapay zekâ tarafından yeterince karşılanamadığı belirlenmiştir. Sonuç olarak, yapay zekâ, öğretmenlik mesleki yeterliklerinin yaklaşık yarısını teknik ve prosedürel açılardan destekleyebilirken; insani, etik, değer temelli ve sosyal boyutlarda öğretmenin tamamlayıcı, vazgeçilmez rolünü ikame edememektedir. Bu bulgular, yapay zekânın öğretim süreçlerinde destekleyici bir araç olabileceğini ancak öğretmenlerin insani yönünün eğitimdeki önemini koruduğunu ortaya koymaktadır.

This study examines the extent to which the professional competencies of teachers, defined by the Republic of Turkey Ministry of National Education, can be addressed by artificial intelligence. The study, which was conducted within the framework of a qualitative research design and utilized the document analysis method, first analyzed the document titled “General Competencies for the Teaching Profession” issued by the Ministry of National Education. The competencies were categorized under three main headings: professional knowledge (subject matter knowledge, subject-specific pedagogical knowledge, and knowledge of regulations), professional skills (planning education and instruction, creating learning environments, teaching, managing the learning process, and assessment and evaluation), and attitudes and values (national, spiritual, and universal values, approach to students, communication and collaboration, and personal and professional development). The findings were obtained through document analysis and descriptive analysis. The analysis results indicate that artificial intelligence can meet approximately half of the professional competencies expected of teachers. In particular, it has been observed that artificial intelligence demonstrates strong performance in areas requiring technical knowledge, data processing, analysis, and planning, and can effectively carry out skills such as classifying information sources, determining strategies, and comparing instructional methods. In contrast, it has been determined that artificial intelligence remains limited in areas that necessitate human interaction and emotional intelligence, including establishing empathy, understanding individual differences, transmitting values, and preparing flexible instructional plans. Furthermore, it has been observed that topics such as developing attitudes and understanding related to national, spiritual, and universal values, making sense of socio-cultural differences, and supporting students’ emotional development are not adequately addressed by artificial intelligence.In conclusion, while artificial intelligence can support approximately half of the teaching profession’s competencies from technical and procedural perspectives, it cannot replace the complementary and indispensable role of the teacher in human, ethical, value-based, and social dimensions. These findings indicate that although artificial intelligence may serve as a supportive tool in instructional processes, the importance of the human aspect of teaching in education is preserved.