XVI. ULUSLARARASI DÜNYA DİLİ TÜRKÇE SEMPOZYUMU, Şanlıurfa, Türkiye, 24 - 26 Ekim 2024, cilt.1, ss.1-2
Küreselleşme dünyayı birçok alanda etkilediği gibi eğitim alanında da ortak birtakım değer yargıları etrafında değiştirip dönüştürmektedir. Söz konusu değişim ve dönüşümler dil öğretimi boyutunda da kendini göstermektedir. Yeni bir dilin öğrenilmesi süreci yalnızca dilin kurallarının, kavramlarının öğretilmesiyle sınırlı kalmamakta, aynı zamanda kültürlenme, kültürel duyarlık, kültürel farkındalık ve kültürlerarası iletişim becerilerini de içermektedir. Bu bağlamda, çokkültürlü metinlerin, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde hem dil becerilerinin geliştirilmesinde hem de kültürlerarası farkındalığın artırılmasında etkili bir araç olarak kullanılabileceği düşünülmektedir.
Çok kültürlü metinler, farklı kültürel arka planlardan gelen bireylerin gelenek ve göreneklerini, dünya görüşlerini, hayata bakış açılarını, deneyimlerini ve yaşantılarını içeren kültürel olarak oldukça zengin kaynaklardır. Bu tür metinler, bir taraftan dil öğrenen bireylerde farklı kültürleri tanımaya yönelik merak uyandırmakta diğer taraftan Türkçe öğrenen öğrencilerin hem Türk kültürünü tanımalarına hem de kendi kültürel kimlikleri ile Türk kültürü arasındaki benzerlik ve farklılıkları fark etmelerine olanak sağlamaktadır. Çok kültürlü metinlerin dil öğrenicilerinin, dilin günlük kullanımının ötesinde farklı kültürel normları, değerleri ve iletişim biçimlerini ve becerilerini öğrenmelerine imkân sağlayacağı ve kültürlerarası iletişim becerilerini geliştirmelerine katkı sunacağı düşünülmektedir.
Nitel veriler ve öğrenci deneyimleri ışığında yapılacak araştırmada, çokkültürlü metinlerin dil öğretimi süreçlerinde nasıl etkili ve verimli bir şekilde kullanılabileceği, metin seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlar ve bu metinlerin dil öğrencileri üzerindeki etkileri ele alınmaya çalışılacaktır. Ayrıca, bu metinlerin dil öğretim sürecinde diğer yöntemlerle nasıl uyumlu şekilde kullanılabileceği, sınıf içi etkinliklerle kültürlerarası farkındalığın nasıl yaratılacağı üzerinde durulacak ve çok kültürlü metinlerin öğretim materyali olarak kullanımının Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi sürecine pedagojik faydaları ortaya konulmaya çalışılacaktır.
Anahtar Kelimeler: Çokkültürlülük, kültürlerarasılık, kültürel farkındalık, Türkçe öğretimi.