Özel Gereksinimli Çocuklarda İNFORMAL DEĞERLENDİRME, Asya ÇETİN, Editör, Eğiten Kitap, Ankara, ss.115-171, 2023
Gelişimin değerlendirilmesi, çocuğun gelişiminin sağlıklı devam
etmesi açısından önemlidir. Erken tanı sayesinde, okul öncesi dönemden itibaren yaşanan zorlukların iyileştirilmesi daha mümkün olacaktır. Programın odak noktasının akademik becerilere kaydığı ilkokul yıllarında ise öğrencilerin öğrenme güçlüklerinin fark edilip tanılanması,
gelecek yıllardaki akademik başarılarını da etkileyeceğinden son derece
önemlidir. Çocukların değerlendirilmesiyle hem gelişimsel tanı ve izlem
yapılmakta hem de öğretim sağlanan becerilerin kazanılıp kazanılmadığına ilişkin değerlendirme sonuçları elde edilmektedir. Değerlendirmenin çeşitli yöntemler kullanılarak yapılması, tanılama yanında gelişimsel
ve eğitsel amaçların belirlenmesi, bu amaçlara yönelik programlar veya
materyal hazırlanarak öğrencinin desteklenmesine fırsat sunmaktadır.
Eğitimcinin iyi bir gözlemci olması ve çocuk-veli-öğretmen görüşmeleri yanında hazırladığı kontrol listeleri, hata analizi ve portfolyolar çocuğun
yaşadığı güçlüğe ilişkin durumun daha iyi anlaşılmasına yardımcı olabilir. İnformal değerlendirme araçlarının formal değerlendirme araçlarını
destekleyici veriler sunması, formal araçların kullanılmasının mümkün
olmadığı durumlarda öğretmenin kendi değerlendirme sistemini oluşturabilmesi ve sonuçları yorumlayarak stratejiler belirlemede etkili olarak
kullanabilmesini sağlayacaktır. Fakat değerlendirme yöntem teknikleri
kadar değerlendirmeyi yapacak kişinin konuyla ilgili bilgi ve deneyimlerinin, objektif kanıtlar oluşturmada önemli olduğu unutulmamalıdır. Bu
bölümde ele alınan özgül öğrenme güçlüğünde kullanılabilecek informal
değerlendirme araçları birer örnek niteliğinde olup her bir öğrenci için
farklı içerikli değerlendirme araçları hazırlanıp kullanılabilir.