ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ VE İNFORMAL DEĞERLENDİRME


Özyürek A., Öztabak M. E., Keser H.

Özel Gereksinimli Çocuklarda İNFORMAL DEĞERLENDİRME, Asya ÇETİN, Editör, Eğiten Kitap, Ankara, ss.115-171, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Eğiten Kitap
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.115-171
  • Editörler: Asya ÇETİN, Editör
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gelişimin değerlendirilmesi, çocuğun gelişiminin sağlıklı devam etmesi açısından önemlidir. Erken tanı sayesinde, okul öncesi dönemden itibaren yaşanan zorlukların iyileştirilmesi daha mümkün olacaktır. Programın odak noktasının akademik becerilere kaydığı ilkokul yıllarında ise öğrencilerin öğrenme güçlüklerinin fark edilip tanılanması, gelecek yıllardaki akademik başarılarını da etkileyeceğinden son derece önemlidir. Çocukların değerlendirilmesiyle hem gelişimsel tanı ve izlem yapılmakta hem de öğretim sağlanan becerilerin kazanılıp kazanılmadığına ilişkin değerlendirme sonuçları elde edilmektedir. Değerlendirmenin çeşitli yöntemler kullanılarak yapılması, tanılama yanında gelişimsel ve eğitsel amaçların belirlenmesi, bu amaçlara yönelik programlar veya materyal hazırlanarak öğrencinin desteklenmesine fırsat sunmaktadır. Eğitimcinin iyi bir gözlemci olması ve çocuk-veli-öğretmen görüşmeleri yanında hazırladığı kontrol listeleri, hata analizi ve portfolyolar çocuğun yaşadığı güçlüğe ilişkin durumun daha iyi anlaşılmasına yardımcı olabilir. İnformal değerlendirme araçlarının formal değerlendirme araçlarını destekleyici veriler sunması, formal araçların kullanılmasının mümkün olmadığı durumlarda öğretmenin kendi değerlendirme sistemini oluşturabilmesi ve sonuçları yorumlayarak stratejiler belirlemede etkili olarak kullanabilmesini sağlayacaktır. Fakat değerlendirme yöntem teknikleri kadar değerlendirmeyi yapacak kişinin konuyla ilgili bilgi ve deneyimlerinin, objektif kanıtlar oluşturmada önemli olduğu unutulmamalıdır. Bu bölümde ele alınan özgül öğrenme güçlüğünde kullanılabilecek informal değerlendirme araçları birer örnek niteliğinde olup her bir öğrenci için farklı içerikli değerlendirme araçları hazırlanıp kullanılabilir.