Sosyal Medya Kullanımının Yemek Seçiciliğine Etkisi


BÖLÜKBAŞ R.

Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.235-250, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

İnternet tabanlı sitelerde sosyal etkileşimi kolaylaştırmak için kullanılan iletişim yöntemi olarak bilinen sosyal medya kullanımının ve kullanım süresinin artması, teknolojinin ilerlemesi ve yaygınlaşması ile bireylerin yaşam tarzlarında, buna bağlı olarak beslenme davranışlarında değişiklikler meydana gelmiştir. Mevcut araştırma sosyal medya kullanımının yemek seçiciliğine etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda Ankara ilinde ikamet eden 4.447.327 yetişkin birey araştırmanın evreni olarak kabul edilmiştir. Evrenin büyüklüğünden dolayı tümüne ulaşılması mümkün olamayacağından evrenden örneklem alınması yoluna gidilmiştir. Örneklemin büyüklüğünü belirlemede Yamane (2001)'in formülü kullanılmıştır. Buna göre örneklem büyüklüğü 384 olarak hesaplanmış ve çalışma 388 yetişkin birey üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında toplanan veriler sosyal bilimler için geliştirilmiş istatistik paket programında t testi, ANOVA, korelasyon testleri kullanılarak hipotezler test edilmiştir. Yapılan analizler neticesinde elde edilen bulgulara göre sosyal medya kullanım sürekliliğinin besin çeşitliliği, yemekten kaçınma ve farklı tatlardan kaçınma değişkenleri üzerinde negatif, sosyal medya kullanım yetkinliğinin ise besin çeşitliliği, yemekten kaçınma ve farklı tatlardan kaçınmada değişkenleri üzerinde pozitif yönlü anlamlı etkisi tespit edilmiştir. Sosyal medyanın bahsi geçen etkileri sebebiyle bireylerin beslenme davranışlarını şekillendirmede önemli olduğu düşünülmektedir.
Social media refers to a communication method used to facilitate social interaction on internet-based sites. With the increase in the use and duration and the advancement and widespread use of technology, there have been changes in people’s lifestyles and, as a result, in their dietary behaviours. The current research aims to determine the effect of social media use on food selectivity. The population consisted of 4,447,327 adults residing in the province of Ankara. As it was not possible to reach the entire population due to its size, a sample was taken from the population. Yamane’s (2001) formula was used to determine the sample size. Accordingly, the sample size was calculated as 384, and the study was conducted on 388 adults. The hypotheses were tested using t-test, ANOVA, and correlation tests in the Statistical Package for Social Sciences. According to the analysis results, the continuity of social media use had a negative effect on the variables of food diversity, food avoidance, and avoidance of different tastes, while social media use competen ce had a significant positive effect on the variables of food diversity, food avoidance, and avoidance of different tastes. It is suggested that social media is important in shaping the dietary behaviour of individuals due to the effects mentioned above.