MÜHENDİSLİK BİLİMLERİ: Yenilikçi Yaklaşımlar, Murat Oduncuoğlu, Editör, Livre de Lyon, Lyon, ss.77-104, 2021
Uyarılmış yolculuk talebi modelleri kapsamında ortaya konulmuş olan
literatür çalışmalarından farklı olarak, bu çalışma, bireyler bazında
gerçekleştirilen günlük yolculuk süreleri ile günlük yolculuk sayıları
arasındaki etkileşimin incelenmesine yönelik yöntemsel çerçeve tartışmasını
ortaya koyan ilk çalışmadır. Bu noktadan hareketle, bir bireyin deneyimlediği
günlük yolculuk süresindeki bir birimlik değişimin, ilgili bireyin günlük
yolculuk sayısı üzerindeki tekil etkisinin modellenmesinde kullanılacak olan
yöntemsel çerçeve tartışmalarının ortaya konulması, çalışmanın temel amacını
ve literatüre katkısını ifade etmektedir. Söz konusu araştırma sorusunun
deneysel olarak cevaplanabilmesi ışığında ise, yolculuk talep yönetimi çerçevesi
içerisindeki politika ve stratejilere yönelik temel performans göstergelerinin
neler olabileceği ve bu bağlamda herhangi bir ulaşım yatırımına yönelik fayda ve maliyet analizlerinde ne tür parametrelerin öne çıkacağı tartışmalarına yön
verilebilmesi amaçlanmıştır.
Açıkça ifade etmek gerekirse, yolculuk sürelerindeki birim değişikliğin
kaç adet ek yolculuk tetikleyeceği sorusunun cevabı, herhangi bir ulaşım
yatırımının yaratacağı uyarılmış ek yolculuk talebini hesaplamaya ve ilgili
hesaplar üzerinden ise alternatif ulaşım yatırımları seçiminin yapılmasına
olanak sağlayabilir.
Söz konusu temel motivasyon ibareleri ışığında bu çalışma toplamda beş
bölümden oluşturulmuştur. Giriş bölümünü takiben, araştırma konusuna yönelik
ortaya konulan yazın çalışmaları, yöntemsel yaklaşımlar odağında literatür
araştırması bölümü içerisinde tartışılmıştır. Çalışma içerisinde kullanılan veriler
ve detaylı yöntemsel tartışmalar ise, çalışmanın üçüncü bölümünde ortaya
konulmuştur. Çalışmanın dördüncü bölümünde, yöntemsel tartışmalar sonucu
geliştirilen model sonuçları irdelenmiştir. Beşinci ve son bölümde ise, çalışma
içerisinde geliştirilen model sonuçlarının yolculuk talep yönetimi politikaları
ile alternatif ulaşım yatırımlarının fayda ve maliyet analizlerine nasıl bir girdi
oluşturabileceği tartışması yapılmıştır