UYARILMIŞ YOLCULUK TALEBİ ÖLÇÜMÜNE YÖNELİK BİR MODEL UYGULAMASI ÖNERİSİ.


İnce E. C., Çelik H. M., Demir İ.

MÜHENDİSLİK BİLİMLERİ: Yenilikçi Yaklaşımlar, Murat Oduncuoğlu, Editör, Livre de Lyon, Lyon, ss.77-104, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: Livre de Lyon
  • Basıldığı Şehir: Lyon
  • Sayfa Sayıları: ss.77-104
  • Editörler: Murat Oduncuoğlu, Editör
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Uyarılmış yolculuk talebi modelleri kapsamında ortaya konulmuş olan literatür çalışmalarından farklı olarak, bu çalışma, bireyler bazında gerçekleştirilen günlük yolculuk süreleri ile günlük yolculuk sayıları arasındaki etkileşimin incelenmesine yönelik yöntemsel çerçeve tartışmasını ortaya koyan ilk çalışmadır. Bu noktadan hareketle, bir bireyin deneyimlediği günlük yolculuk süresindeki bir birimlik değişimin, ilgili bireyin günlük yolculuk sayısı üzerindeki tekil etkisinin modellenmesinde kullanılacak olan yöntemsel çerçeve tartışmalarının ortaya konulması, çalışmanın temel amacını ve literatüre katkısını ifade etmektedir. Söz konusu araştırma sorusunun deneysel olarak cevaplanabilmesi ışığında ise, yolculuk talep yönetimi çerçevesi içerisindeki politika ve stratejilere yönelik temel performans göstergelerinin neler olabileceği ve bu bağlamda herhangi bir ulaşım yatırımına yönelik fayda ve maliyet analizlerinde ne tür parametrelerin öne çıkacağı tartışmalarına yön verilebilmesi amaçlanmıştır. Açıkça ifade etmek gerekirse, yolculuk sürelerindeki birim değişikliğin kaç adet ek yolculuk tetikleyeceği sorusunun cevabı, herhangi bir ulaşım yatırımının yaratacağı uyarılmış ek yolculuk talebini hesaplamaya ve ilgili hesaplar üzerinden ise alternatif ulaşım yatırımları seçiminin yapılmasına olanak sağlayabilir. Söz konusu temel motivasyon ibareleri ışığında bu çalışma toplamda beş bölümden oluşturulmuştur. Giriş bölümünü takiben, araştırma konusuna yönelik ortaya konulan yazın çalışmaları, yöntemsel yaklaşımlar odağında literatür araştırması bölümü içerisinde tartışılmıştır. Çalışma içerisinde kullanılan veriler ve detaylı yöntemsel tartışmalar ise, çalışmanın üçüncü bölümünde ortaya konulmuştur. Çalışmanın dördüncü bölümünde, yöntemsel tartışmalar sonucu geliştirilen model sonuçları irdelenmiştir. Beşinci ve son bölümde ise, çalışma içerisinde geliştirilen model sonuçlarının yolculuk talep yönetimi politikaları ile alternatif ulaşım yatırımlarının fayda ve maliyet analizlerine nasıl bir girdi oluşturabileceği tartışması yapılmıştır