Taşıt Motoru Soğutma Sisteminde Kullanılan Farklı Nanoakışkanların Motor Yağ Sıcaklığına Etkilerinin Deneysel Olarak İncelenmesi


Yüksel T., Kapıcıoğlu A.

International Journal of Innovative Engineering Applications, cilt.5, sa.1, ss.22-29, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Baz akışkanlar içerisinde nano boyuttaki partiküllerin kullanılması ile akışkanların ısıl kapasitelerinin arttığı yapılan çalışmalarla bilinen bir olgudur. Bu akışkanları motor soğutma sistemlerinde kullanmak motor performansını olumlu yönde etkilemektedir. Fakat bu akışkanların kullanımının motorlardaki diğer parametreleri nasıl etkilediği tam olarak bilinmemektedir. Bu doğrultuda yapılan bu çalışmada, içten yanmalı motor soğutma sisteminde nanoakışkan desteği ile yapılan soğutmanın, motor yağ sıcaklık değerlerine etkileri incelenmiştir. Soğutma sıvısı olarak, her mevsim şartlarında kullanıma uygun ve yaygın olarak kullanılan etilen glikol-su karışımı (baz akışkan) eşit oranda kullanılmıştır. Baz akışkan içerisine farklı hacimsel oranlarda (%0.1 ve %0.2) farklı nanoakışkanlar (TiO2, Al2O3 ve SiO2) karıştırılarak hazırlanan soğutucuların etkileri deneysel olarak gözlemlenmiştir. Yapılan çalışmada, ortalama 2000 dak-1’da çalıştırılan ve 1400 cm3 motor hacmine sahip gerçek bir taşıt motoru kullanılmıştır. Nanoakışkan kullanımının sağladığı ısı transferindeki artış, motor yağ sıcaklığının daha düşük değerlerde kalmasına olanak sağlamıştır. Motor yağlama yağının %1.5 ile %5 arasında daha soğuk çalışabilmesi imkanı olduğu görülmüştür. En yüksek başarım SiO2 ile %5 civarında olduğu tespit edilmiştir. Genelde baz akışkan içerisindeki hacimsel nanoakışkan oranının artması, ısı transfer miktarının artmasına ve yağ sıcaklığının daha düşük kalmasına imkân vermiştir. 

It is known from the experimental studies that the thermal capacities of fluids increase with the use of nanoscale particles in base fluids. Using these fluids in engine cooling systems affects engine performance positively. However, it is not known exactly how the use of these fluids affects other parameters in engines. In this study, the effects on engine oil temperature values were investigated of cooling with nano-fluid support in the internal combustion engine cooling system. As cooling liquid, an ethylene glycol-water mixture (base fluid), which is suitable for use in all seasonal conditions and is widely used, has been used in equal ratio. The effects of the refrigerants prepared by mixing different nanofluids (TiO2, Al2O3 and SiO2) in different volumetric ratios (0.1% and 0.2%) into the base fluid has been experimentally observed. In the study, a real vehicle engine with an engine volume of 1400 cm3 and operated at an average of 2000 rpm has been used. The increase in heat transfer provided using nanofluid has enabled to remain the engine oil temperature at lower values. It has been observed that the engine lubricating oil can work between 1.5% and 5% cooler. The highest performance was determined as approximately 5% with SiO2. In general, the increase in the volumetric ratio of the nanofluid in the base fluid has allowed to increase the amount of heat transfer and to remain lower of the oil temperature.