Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.15, sa.56, ss.775-800, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu
çalışma, Türkiye'deki devlet okulları ve özel öğretim kurumlarında görev yapan
erken çocukluk eğitimcilerinin müzik kullanımıyla ilgili görüşlerini incelemeyi
hedeflemektedir. Araştırmanın amacı, eğitimcilerin mevcut müzik etkinliklerinin
durumunu, planlama ve uygulama süreçlerinde müziksel etkinliklere verdikleri
önemi, diğer disiplinlerle ilişkilerini ve etkinliklerin yaratıcılık ile müziksel
becerilerin gelişimine katkısını anlamaktır. Bu amaç doğrultusunda, öğretmen
görüşleri alınarak önceki çalışmaların sonuçlarıyla karşılaştırmalı bir analiz
yapılmıştır. Araştırma, Türkiye’de istatistikî bölge birimleri sınıflamasına
göre belirlenen 12 bölge ve bu bölgelerde nüfus yoğunluğu en fazla olan illerde
devlet okulu ve özel öğretim kurumlarında görev yapan 24 erken çocukluk
eğitimcisini (Okul Öncesi Öğretmeni/Çocuk Gelişimcisi) kapsamaktadır. Çalışma,
belirli durumların ayrıntılı bir incelemesine odaklandığı için bir durum
çalışması olarak nitelendirilmiştir. Araştırma, yarı yapılandırılmış görüşme
formuyla toplanmış ve gerekli izin alındıktan sonra e-posta, telefon veya
çevrimiçi platformlar aracılığıyla "Zoom" sistemi kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara ait doğrudan alıntıların aktarılmasında
devlet okullarında görev yapan katılımcılar için (KDÖ- katılımcı devlet okulu
öğretmeni): KDÖ1, KDÖ2……….,KDÖ12; özel öğretim kurumlarında görev yapan
katılımcılar için ise (KÖÖ- katılımcı özel okul öğretmeni): KÖÖ1, KÖÖ2,………KÖÖ12
kodlamaları kullanılmıştır. Veri analizi, katılan erken çocukluk eğitimcilerinin
görüşlerini tümdengelim ve tümevarım analiz süreçlerini dikkate alarak
kategorilere ayırmayı, çeşitli kategoriler ve alt kategoriler oluşturmayı ve
içerik analizlerini yapmayı içermiştir. Elde edilen bulgular, müzik etkinliklerinin
eğitimdeki önemini vurgulamakta ve öğretmenlerin bu etkinlikleri planlama,
uygulama ve değerlendirme süreçlerinde öğrencilerin bireysel özelliklerini
dikkate alması gerektiğini belirtmektedir. Devlet okullarındaki öğretmenler,
sınırlı materyal ve imkânlara sahip olmalarından dolayı müzik etkinliklerini
gerçekleştirmede zorluklar yaşarken, özel okullardaki öğretmenler daha fazla
destek ve imkândan faydalanabilmektedir. Araştırma, aile katılımının özel
okullarda daha etkin olduğunu ve bu durumun çocukların eğitim sürecine olumlu
katkı sağladığını göstermektedir. Sonuçlar, erken çocukluk müzik eğitimini
güçlendirmek amacıyla çeşitli öneriler sunmaktadır, bunlar arasında müzik
öğretmeni sayısının artırılması, materyal eksikliğinin giderilmesi ve aile
katılımının teşvik edilmesi yer almaktadır. Bu önerilerin, gelecekteki
araştırmaların ve müzik eğitimi uygulamalarının geliştirilmesine katkı
sağlayabileceği vurgulanmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Erken çocukluk eğitimi, müzik etkinlikleri, eğitimcilerin görüşleri
This
study aims to examine the views of early childhood educators working in both
public and private educational institutions in Turkey regarding the use of
music. The research seeks to understand the current status of music activities,
the importance attributed to musical activities in the planning and
implementation processes, the integration of music with other disciplines, and
the contributions of activities to the development of creativity and musical
skills. To achieve this, teacher opinions were collected, and a comparative
analysis was conducted with the results of previous studies. The research was
limited to 24 early childhood educators (Pre-school Teachers/Child Development
Specialists) working in public schools and private educational institutions
located in 12 regions classified according to the statistical regional
classification of Turkey, focusing on regions with the highest population
density. Given the detailed examination of specific situations in the study, it
is characterized as a case study. Data were collected through semi-structured
interview forms created by the researchers and conducted using the
"Zoom" system via email, telephone, or online platforms after
obtaining permission. Direct quotations from participants were coded as
follows: participants from public schools were coded as (PST - Participant
Public School Teacher): PST1, PST2, ..., PST12; participants from private
educational institutions were coded as (PET - Participant Private School
Teacher): PET1, PET2, ..., PET12. The data analysis involved categorizing the
opinions of participating early childhood educators considering deductive and
inductive analysis processes, creating various categories and sub-categories,
and conducting content analyses. The findings indicate the importance of music
activities in education and the need for teachers to consider students'
individual characteristics in the planning, implementation, and evaluation
processes of these activities. Teachers in public schools encounter
difficulties in conducting music activities due to limited materials and
resources, while teachers in private schools benefit from more support and
resources. The research also suggests that family involvement is more effective
in private schools and positively contributes to children's educational
process. The results provide various recommendations to strengthen early childhood
music education, including increasing the number of music teachers, addressing
material shortages, and encouraging family involvement, emphasizing their
potential contribution to future research and music education practices.
Keywords: Early childhood education, music activities, educators' opinions