Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, cilt.6, sa.4, ss.85-95, 2023 (Hakemli Dergi)
Amaç: Araştırmada spor lisesinde eğitim gören öğrencilerin okul tükenmişlik durumlarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve spor türü değişkenleri açısından incelemek amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırma modeli olarak betimsel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmaya Sivas Ahmet Ayık Spor Lisesinde eğitim gören 57 (%17) kadın, 271 (%83) erkek olmak üzere toplam 328 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve Seçer, Halmatov, Veyis ve Ateş (2013) tarafından dilimize uyarlaması yapılan, 9 maddeden ve 3 alt boyuttan oluşan “Okul Tükenmişlik Ölçeği” kullanıldı. Verilerin parametrik varsayımları sağladığı görüldüğünden, cinsiyet ve spor türü değişkenlerinin analizi için t-testi, sınıf değişkeni için ise anova testi kullanıldı. Bulgular: Yapılan analizler sonucunda, spor lisesi öğrencilerinin, cinsiyet değişkeni ile spor türü değişkenlerine göre okul tükenmişliği durumları arasında, istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, sınıf düzeyi değişkeni ile okul tükenmişliği durumları arasında ise anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Cinsiyet değişkenine göre erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha fazla okul tükenmişliği yaşadığı, spor türü değişkenine göre ise bireysel sporlarla ilgilenen öğrencilerin, takım sporları ile ilgilenen öğrencilere göre daha fazla okul tükenmişliği yaşadığı görülmüştür. Sonuç: Spor liselerinde öğrenim gören öğrencilerin okul tükenmişliği durumu göz önünde bulundurulduğunda, cinsiyet ve spor türünün bu durumu etkileyen önemli bir faktör olduğu, sınıf seviyesinin ise bu durumu etkilemediği belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Spor, Spor lisesi, Okul, Öğrenci, Okul tükenmişliği