JOURNAL OF WORLD OF TURKS, cilt.14, sa.3, ss.179-198, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, matematik eğitiminde artırılmış gerçeklik ile ilgili yapılan
akademik çalışmaların eğilimlerinin raporlaştırılması amaçlanmaktadır. Çalışma
betimsel bir araştırmadır ve taranan veri tabanları sınırlılığında bir tür alan yazını
taramasıdır. Çalışma sürecinde Web of Science veri tabanlarında “Augmented
Reality” ve “Mathematics” anahtar kelimeleri kullanılarak eğitime ilişkin
kategorilerde arama yapılmıştır. Çalışmanın veri setini, araştırmacı tarafından
belirlenen kriterlere uygun 2010-2022 yılları arasında yayımlanan 122 akademik
çalışma oluşturmaktadır. Çalışma sonuçlarına göre artırılmış gerçeklik ile ilgili
yapılan matematik eğitimi araştırmalarının sayısı 2016 yılı ve sonrasında ilerleyen
yıllara paralel olarak artış göstermiştir. Bu araştırmalarda en sık yayın yapılan dil
İngilizce olurken en çok yapılan akademik çalışma türü makale ve bildiri olmuştur. En
sık kullanılan araştırma modelleri sırasıyla deneysel, sistematik derleme ve taramadır.
Öte yandan ABD, Meksika ve İspanya ise sırasıyla artırılmış gerçeklik ile ilgili
matematik eğitimi çalışmalarının en çok yayımlandığı üç ülkedir. Artırılmış gerçeklik
ile ilgili matematik eğitimi çalışmalarında en sık kullanılan anahtar kelimeler ise
“augmented reality”, “mathematics”, “stem”, “virtual reality”, “technology”, “stem
education” ve “math education” olmuştur.
This study aims to report the trends of academic studies on augmented reality
in mathematics education. The study is descriptive research and is a kind of literature
review within the limited databases scanned. During the study, a search was made in
the categories related to education by using the keywords "Augmented Reality" and
"Mathematics" in Web of Science (WoS) databases. The data set of the study consists
of 122 academic studies published between 2010-2022 in accordance with the criteria
determined by the researcher. According to the results of the study, the number of
mathematics education research on augmented reality has increased in 2016 and later
in parallel with the following years. While the most frequently published language in
these studies was English, the most common type of academic study was articles and
papers. The most commonly used research models are experimental, systematic
review and screening, respectively. On the other hand, USA, Mexico, and Spain are
the three countries where mathematics education studies related to augmented reality
are published the most, respectively. The most frequently used keywords in
mathematics education studies related to augmented reality were "augmented reality",
"mathematics", "stem", "virtual reality", "technology", "stem education" and "math
education".