13. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Tokat, Türkiye, 15 - 17 Mayıs 2025, cilt.1, ss.77-87, (Tam Metin Bildiri)
Ortaokul programları arasında Sosyal bilgiler dersi etkin vatandaş yetiştirme, kültürel mirasımızı ve milli kültürümüzü gelecek kuşaklara aktarmaya hizmet eden çok önemli bir derstir. Milli Bayramlar toplum olarak hep birlikte kutladığımız ortak değerlerimizden ve vazgeçilmez kültür unsurlarımızdandır. Geçmişten günümüze kutlanagelen bayramlar geçirmiş olduğu sosyo-kültürel gelişim ve değişim sürecine ayak uydurarak toplumun ortak belleğinde yaşamaya devam etmektedir. Bu bağlamda Milli bayramlar, sosyal bilgiler öğretiminde geçmişteki değişimleri anlamada dinamik bir unsur ve milli kimlik ile ortak değerlerin sürekliliğini temsil eden önemli bir kültürel mirastır. Bu araştırmanın temel amacı geçmişten günümüze milli bayramların nesiller arası değişim ve dönüşümünün araştırılmasıdır. Milli bayram törenlerinde geçmişten günümüze yaşanan farklılıklar kültür aktarımı açısından önemli bir boşluk yaratabilir. Bu boşluğun bir şekilde ortaya konması ve görünür hale getirilmesi, kültürel mirasın korunması ve gelecek nesillere aktarılmasını amaçlayan bu çalışmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile toplanarak betimsel analizle çözümlenmiştir. Milli bayramların kutlamalarında zaman içinde meydana gelen değişim, katılımcıların çoğunluğu tarafından, günümüzde kutlanan bayramların geçmişteki kutlamalara oranla daha az coşkulu bir şekilde gerçekleştiği sonucuna ulaşılmıştır. Milli bayram kutlamalarında yaşanan ilgi ve coşku azalmasına karşı tedbirler alınarak telafi edilmesi, toplumsal ortak hafızanın canlı tutulması ve milli bilincin güçlendirilmesi için gerekli önlemlerin alınması gerekliliği vurgulanarak, bayram kutlama yönetmeliğinde gerekli iyileştirmeler ve düzenlemeler yapılması önerilmiştir.
Among secondary school programs, the Social Studies course is a very important course that serves to raise active citizens and to transfer our cultural heritage and national culture to future generations. National Holidays are among our common values and indispensable cultural elements that we celebrate together as a society. Holidays that have been celebrated from past to present continue to live in the collective memory of society by keeping up with the sociocultural development and change process they have experienced. In this context, National Holidays are a dynamic element in understanding past changes in social studies teaching and an important cultural heritage that represents the continuity of national identity and common values. The main purpose of this research is to investigate the intergenerational change and transformation of national holidays from past to present. The differences experienced in 78 national holiday ceremonies from past to present may create a significant gap in terms of cultural transmission. In this study, which aims to somehow reveal and make visible this gap, to protect the cultural heritage and to transfer it to future generations, the data were collected with a semi-structured interview method and analyzed with descriptive analysis. The change that has occurred in the celebrations of national holidays over time has been concluded by the majority of the participants that the holidays celebrated in the past were less enthusiastically celebrated compared to today's celebrations. It was suggested that necessary improvements and arrangements be made in the holiday celebration regulations, emphasizing the need to take measures to compensate for the decrease in interest and enthusiasm in national holiday celebrations, to keep the collective social memory alive and to strengthen national consciousness.