Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin anne-baba tutumları ve bağlanma stillerinin genel aidiyet duyguları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmaya Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi'nde okuyan, tabakalı ve kolayda örnekleme yöntemleri kullanılarak seçilen toplam 655 üniversite öğrencisi (%77,3 kadın ve %22,7 erkek) katılmıştır. Katılımcılar sosyo-demografik bilgi formunu, Genel Aidiyet ölçeğini; demokratik, koruyucu/istekçi ve otoriter ebeveyn tutumu alt boyutlarından oluşan Ebeveyn Tutum ölçeğini; güvenli, kaygılı/kararsız ve kaçınan bağlanma stillerini içeren Üç Boyutlu Bağlanma Stilleri ölçeğini doldurmuşlardır. Analizler hiyerarşik çoklu regresyon modeli kullanılarak yapılmıştır. Sonuçlar, ebeveyn tutumlarının ve bağlanma stillerinin üniversite öğrencilerinin genel aidiyet duygusu üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Demokratik ebeveyn tutumu genel aidiyet duygusuyla pozitif yönde ilişkiliyken koruyucu/istekçi tutum bağımlı değişkeni olumsuz yönde etkilemektedir. Dolayısıyla demokratik ebeveyn tutumu arttıkça genel aidiyet düzeyi de artmaktadır ancak koruyucu/istekçi ebeveyn tutumu yükseldikçe genel aidiyet duygusu da azalmaktadır. Ayrıca otoriter ebeveynlik tutumunun bağımlı değişken üzerinde hiçbir etkisi saptanmamıştır. Bağlanma stillerinden güvenli bağlanma, genel aidiyet duygusunu açıklayan en güçlü değişkendir. Güvenli bağlanma genel aidiyeti olumlu yönde yordamaktadır. Buna göre, güvenli bağlanma ne kadar yüksekse, genel aidiyet duygusu da o kadar yüksektir. Kaygılı/kararsız bağlanma stili genel aidiyet duygusuyla olumsuz yönde ilişkiliyken kaçınan bağlanma stilinin bağımlı değişkeni yordama gücü bulunmamaktadır.
This study aims to examine the effects of parenting attitudes and attachment styles on university students’ general sense of belonging. A total of 655 university students (77.3% females and 22.7% males) were recruited from Tokat Gaziosmanpaşa University, using stratified and convenience sampling methods. Participants completed a socio-demographic information form, the General Belonging Scale, the Parental Attitude Scale consisting of authoritative, democratic, and authoritarian subscales, and the Three-Dimensional Attachment Styles, including secure, anxious, and avoidant attachment subscales. Analyses were conducted using a hierarchical multiple regression model. Results indicated that parental attitudes and attachment styles did have a statistically significant influence on university students’ general sense of belonging. Democratic parenting style was positively related to the general sense of belonging. On the other hand, a protective/demanding attitude negatively affected the dependent variable. Thus, as the democratic parental attitude increased, the general level of belonging also increased. However, the higher the protective/demanding attitude, the lower the general sense of belonging. Additionally, authoritarian parenting attitude had no effect. Among the attachment styles, secure attachment is the strongest variable explaining the general sense of belonging. Secure attachment positively predicts general belongingness. Accordingly, the higher the secure attachment, the higher the overall sense of belonging. Anxious attachment style was negatively related to the general sense of belonging. There was no predictive power of avoidant attachment style on the dependent variable.