Dağıtım Kanalları Planlaması, Vecihi YİĞİT,Rıfat TUZKAYA, Editör, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Erzurum, ss.1-21, 2017
Günümüzde aynı sektörde ürün ya da hizmet üretimi gerçekleştiren
işletmelerin üretim / hizmet maliyetlerinin hemen hemen biri birine yakın
seviyelerde gerçekleştiğini söyleyebiliriz. Bununla birlikte, işletmelerin rekabet
edebilmeleri için, ürün / hizmet maliyetlerinin dışında, söz konusu ürün / hizmeti
müşteriye sunma noktasında kendisi ile işbirliği halinde olması gereken ürün /
hizmet dağıtım kanallarının da önemli konumda olduklarını söyleyebiliriz.
Dolayısıyla bu derste dağıtım kanallarının neler olduğu, özellikleri, sınırları,
stratejileri, seçim yöntemleri, bilgi yönetimleri, dağıtım araçları gibi konuları içeren
bilgiler sunulacaktır. Dağıtım Kanalları Planlaması dersinin lojistik yönetimi ile
alakası da ayrıca tartışılacaktır.
Müşterilerin talep ettiği ürün / hizmetin, müşterilere ulaştırılmasında en
önemli vasıtalar dağıtım kanallarıdır. Tedarik Zinciri Yönetiminin amacı müşteri
isteklerini eniyilemek olduğundan dolayı, bu isteğe ulaşabilme noktasında dağıtım
kanallarının işlevini doğru bir şekilde yerine getirmesi gerekmektedir. Günümüzde
dünyanın küçülmesi, müşterinin istediği ürün / hizmetle ilgili daha bilinçli olması,
ürün / hizmet sunumunda farklı alternatiflerin artması, müşteri isteklerini
karşılama ve bu karşılama için harcanan çabaların da makul bir maliyetle
gerçekleştirilmesi çalışmalarının gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Bu çabalar
bütününe genel olarak bakıldığında ise, problemin giderek karmaşıklaştığı da
görülebilir.
Tedarik Zinciri Yönetimi kapsamında lojistik faaliyetleri oldukça önemlidir.
Tedarik Zinciri Yönetiminin faaliyetlerini sağlıklı bir şekilde gerçekleştirebilmesi için
zinciri oluşturan ögelerin eşgüdümü sağlamaları ve uyumluluklarını sürekli
geliştirmeleri gerekmektedir. Bu uyumluluğu sağlayabilmek içinde zincirin
unsurlarından olan ve dağıtım kanalları olarak ta adlandırılan toptancı,
perakendeci gibi unsurların hukuki, teknolojik, mali, bilişim yapılarının ürün /
hizmeti müşteriye sunabilmek için şeffaf ve entegre edilebilir olması
gerekmektedir. Bu bölümde genel olarak, Tedarik Zinciri Yönetimi içerisinde yer
alan zincirin halkalarının bir kısmı olan dağıtım kanalları, genel tanımlar, niçin
önemli olduğu, fonksiyonları gibi temel konularla giriş yapılacaktır.