İlk ve Orta Öğretim Öğrencilerinin Genel Sağlık Durumlarının Değerlendirilmesi (Sivas İli 3 Okul Örneği)


Creative Commons License

Yıldırım F., Kurt F.

STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, cilt.33, sa.2, ss.123-135, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 33 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.17942/sted.1335252
  • Dergi Adı: STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.123-135
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışmada, ilk ve ortaokul öğrencilerinin genel sağlık durumlarının retrospektif olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışma 885 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Öğrenci dosyalarına kaydedilen göz, ağız ve diş, saçlı deri, deri, kas iskelet, gastrointestinal, ürogenital, kardiyovasküler, solunum ve nörolojik sistem ve ruhsal durum muayene verileri bilgisayar ortamına aktarılmış, istatistiksel analizleri SPSS 20.0 programında yapılmıştır. Sağlık sorunlarının tanılanmasında sayı ve yüzdelik frekans dağılımları kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %58,4’ünde kilo değişimi, yorgunluk, gece terlemesi, egzersiz intoleransı, ateş-titreme gibi genel sağlık durumunu tanımlayan sorunlar saptanırken, %35,8’inde görme, %92,6’sında ağız-diş sağlığı sorunlarının en önemli fiziksel sağlık sorunları olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çok sayıda öğrencide karın ağrısı (%12,6), öksürük (%13,7), soğuk algınlığı (%39,3), yorgunluk (%11,7) gibi diğer hastalıklara öncül belirtiler olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin %13,3’ünde korku ve kâbus görme, %13,3’ünde tik, %2,2’sinde okul fobisi, %2,6’sında enürezis gibi ruhsal sorunlar, %21,4’ünde sinirlilik, %11,4’ünde saldırganlık, %15,3’ünde inatçılık ve %11,9’unda küfretme gibi uyum ve davranış bozuklukları saptanmıştır. Sonuç: Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinde ağırlıklı olarak fiziksel, ruhsal sağlık sorunları, uyum ve davranış bozuklukları olduğu saptanmıştır. Bu sonuç, okullarda yapılan taramaların sağlık sorunlarını saptamada etkili olduğunu göstermesi açısından önemli olup, okul temelli hemşirelik hizmetlerinin yaygınlaştırılması önerilmektedir.
Objective: In this study, it was aimed to evaluate the general health status of primary and secondary school students retrospectively. Method: The study was carried out with 885 students in 3 primary and secondary schools in Sivas. After the examination data of eye, mouth and teeth, scalp, skin, musculoskeletal, gastrointestinal, urogenital, cardiovascular, respiratory and neurological systems and mental state examination, data was transferred to the computer environment, statistical analyzes were made in SPSS 20.0 programme. Number and percentage frequency distributions were used in the diagnosis of health problems. Results: 58.4% of the students had health problems describing their general condition such as weight change, fatigue, night sweats, exercise intolerance, fever and chills, while 35.8% had vision problems and 92.6% had oral-dental health problems as the most important physical health problems. Many students had symptoms that were the precursors to other diseases, such as abdominal pain (12.6%), cough (13.7%), cold (39.3%), fatigue (11.7%), fear and nightmares in 13.3% of the students. tics in 13.3%, school phobia in 2.2%, enuresis in 2.6%, irritability in 21.4%, aggression in 11.4%, stubbornness in 15.3% and it was determined that 11.9% of them had mental problems such as swearing. Conclusion: The findings of this study showed that health screenings in schools were effective in detecting health problems. Based on the research findings, it is suggested that school-based nursing services should be expanded.