Gaz türbini motorlarındaki en büyük zorluklardan biri, türbin kanatlarının yapıldıkları malzemelerin erime noktalarından daha yüksek sıcaklıklarda çalışmasıdır. Bu sorunu çözmek amacıyla, araştırmacılar yüksek sıcaklıklara dayanabilen malzemeler geliştirmeye ve kanatlar için etkili soğutma sistemleri tasarlamaya odaklanmışlardır. Malzeme teknolojisi ile elde edilebilecek iyileştirmelerde bazı sınırlamalar olsa da, soğutmanın önemi açıktır ve gaz türbinlerinde yüksek verimlilik sağlamak için kritik bir faktör olarak kabul edilmektedir. Bu amaçla, farklı malzemeler kullanılarak iki soğutma modeli geliştirilmiş ve kanatlardaki ısı transferi, SolidWorks paket programı ve Ansys 18.2 kullanılarak sayısal olarak analiz edilmiştir. Çalışma, titanyum karbür (TiC) ve üçüncü nesil tek kristal süper alaşım CMSX-10 malzemelerini ele almıştır. Kanat tasarımları, analiz sonuçlarına dayalı olarak önerilmiştir. Analiz, iyileştirilmiş modelin, termal özellikler açısından CMSX-10 malzemesi ile kullanıldığında daha iyi performans sergilediğini göstermiştir.
One of the major challenges in gas turbine engines is that the blades operate at temperatures higher than the melting points of the materials they are made of. Researchers have focused on developing materials that can withstand high temperatures and designing effective cooling systems for the blades. Although there are limitations to the improvements that can be achieved through material technology, the importance of cooling is clear, and it is considered a critical factor for achieving high efficiency in turbines. To this end, two cooling models were developed using different materials, and the heat transfer in the blades was analyzed numerically using the SolidWorks package program and Ansys. The study considered titanium carbide (TiC) and third-generation single crystal super-alloy CMSX-10 materials. The blade designs were proposed based on the analysis results. The analysis showed that the enhanced model performed better when used with CMSX-10 material in terms of thermal properties.