Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknoloji Yeterlikleri ile Yapay Zekâ Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Göktaş O., Eker E., Topal S.

5. Ulusal Biyoloji Eğitimi Kongresi, Balıkesir, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2025, ss.41-42, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.41-42
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde öğretmenlerin gelişen teknolojiye ayak uydurabilmesi açısından BİT ve Yapay Zekâ uygulamaları konusunda yeterlikleri öğretim programındaki becerilerin kazandırılmasında kritik bir öneme sahiptir. Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknoloji yeterlikleri ile yapay zekâ tutumları arasındaki ilişkiyi incelenmektir. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan model ilişkisel araştırma modellerinden açıklayıcı araştırma desenidir. Bu çalışmanın araştırma grubu bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi, fen bilgisi öğretmenliği birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 98 öğretmen adayından oluşmaktadır. Örneklem belirlenirken olasılığa dayanmayan örnekleme türlerinden uygun örnekleme kullanılmıştır. Verileri toplamak amacıyla Kaya ve arkadaşları (2022) tarafından geliştirilen, 20 maddelik “Yapay Zekâ Tutum Ölçeği” ve Tondeur ve diğerleri (2017) tarafından geliştirilen ve Alkan ve Emmioğlu Sarıkaya (2018) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan “Öğretmen Adayları için Bilgi ve İletişim Teknoloji Yeterlikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Fen bilgisi öğretmen adaylarının BİT yeterlikleri ve yapay zekâ tutumlarının sınıf düzeyine göre anlamlı bir fark gösterip göstermediğini incelemek amacıyla tek yönlü ANOVA, cinsiyet faktörüne göre farklılaşmayı belirlemek için ise bağımsız örneklem t-testi uygulanmıştır. Bilgi ve iletişim teknolojileri yeterlikleri ile yapay zekâ tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Uygulanan testler sonrasında, BİT yeterlikleri cinsiyet faktörüne göre değişiklik göstermemektedir. BİT yeterlikleri sınıf düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. 1. sınıfların, BİT yeterliğinin, 2, 3 ve 4. sınıflardan daha yüksek olduğu söylenebilir. Yapay zekâ tutumları ile cinsiyet faktörü arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Fen bilgisi öğretmen adaylarının yapay zekâ tutumları ile sınıf düzeyi faktörü arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir fark yoktur. Ayrıca BİT yeterlikleri ile yapay zekâ tutum arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, ortalama puanlara bakıldığında BİT yeterliklerinin yüksek olması, öğretmen adaylarının teknolojiyi kullanma konusunda yetkin olduklarını gösterir. Ayrıca yapay zekâ tutumları da buna bağlı olarak olumludur.