Çizgi Filmlerde 21. Yüzyıl Becerileri: Rafadan Tayfa Örneği


Bilbay A., KOÇ A., Akyol N. A.

Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.65, ss.2678-2693, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: Sayı: 65
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.53444/deubefd.1542946
  • Dergi Adı: Buca Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2678-2693
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmada Rafadan Tayfa çizgi filminde 21. yüzyıl (yy.) becerilerine hangi sıklıkla yer verildiğini belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modelinde planlanan araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. 21. yy. becerileri açısından incelenecek olan çizgi film, bağımsız devlet anaokullarına devam eden 50 kız ve 50 erkek çocuğun görüşleri doğrultusunda belirlenmiştir. Rafadan Tayfa çizgi filminin 127 bölümünden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olan 13 bölümü araştırmacılar tarafından izlenmiştir. İzlenilen bölümlerde yer alan beceriler 12 başlık ve 65 alt maddeden oluşan “21. Yüzyıl Becerileri Kontrol Listesi”nde bulunma durumuna göre var (1), yok (0) şeklinde puanlanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre Rafadan Tayfa çizgi filminde 21. yy. becerileri içerisinde en fazla yer verilen “Öğrenme ve Yenilik Becerileri” olup bunu “Yaşam ve Kariyer Becerileri” takip etmektedir. Ayrıca Rafadan Tayfada en az “Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri” nin bulunduğu görülmüştür. Araştırmanın sonucunda çizgi filmin 21. yy. becerilerini desteklediği ancak bazı alt beceriler açısından zenginleştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmış ve bu doğrultuda öneriler sunulmuştur.
In the study, it was aimed to determine how often 21st century (21st century) skills were included in the Rafadan Tayfa cartoon. The research was planned using the case study model from qualitative research methods, and the document analysis method was employed. The cartoon to be analyzed in terms of 21st century skills was determined based on the opinions of 50 girls and 50 boys attending public kindergartens. Of the 127 episodes of the Rafadan Tayfa cartoon, 13 episodes determined by simple random sampling method were watched by the researchers. The skills in the watched episodes were scored as present (1) or absent (0) according to their presence in the “21st Century Skills Checklist” consisting of 12 titles and 65 sub-items. According to the findings of the study, “Learning and Innovation Skills” are the most common 21st century skills in Rafadan Tayfa cartoon, followed by “Life and Career Skills”. In addition, “Information, Media and Technology Skills” were found to be the least in Rafadan Tayfa. As a result of the research, it was concluded that the cartoon supports 21st century skills, but it should be enriched in terms of some sub-skills and suggestions were presented in this direction.