INTERNATIONAL BLACK SEA MODERN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Rize, Türkiye, 29 Eylül - 02 Ekim 2022, ss.874-891
Matematik bir problem karşısında elde edilen verilerden yola çıkıp bilgileri düzenleme, mevcut
durumu analiz etme, genellemeler yaparak akıl yürütmeye dayalı olarak problemin çözülmesine
yardımcı olmaktadır. Matematik bilim dalı, öğrencilerin düşünme eylemi sonucunda hayatı
anlamalarına, karşılaşılabilecek problemlere farklı çözüm yolları üreterek iyi bir hayat ve kariyer
sahibi olmalarına, bireysel yeteneklerinin artmasına katkı sağlamaktadır. Bu nedenle öğrencilerin
matematiğe karşı motivasyonlu olmaları yani matematik öğrenmeye istekli olmaları hem öğrenme
sürecinde akademik başarıya ulaşabilme hem de yaşamın sıkıntılı süreçleriyle mücadele edebilme
kabiliyeti sağlaması açısından önemli görülmektedir. Bu çalışma ile lise öğrencilerinin matematik
motivasyon düzeylerinin çeşitli değişkenler (cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi vb.) açısından
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplama aşamasında, Tuan vd. (2005) tarafından
geliştirilen “Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeğinin”, matematik dersi için Akçakın (2018)
tarafından Türkçeye uyarlanması sonucu elde edilen “Matematik Öğrenmeye Yönelik Motivasyon
(MÖYM) Ölçeği” ile kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Çalışmada araştırma yöntemi olarak nicel
araştırma yöntemlerinden “İlişkisel Tarama Modeli” tercih edilmiştir. Araştırmanın evrenini Elazığ
ilindeki kamu veya özel eğitim kurumlarında lise düzeyinde eğitim gören öğrenciler, çalışma
grubunu ise kolayda örnekleme yöntemi ile yüz yüze ulaşılan 277 kişi oluşturmaktadır. SPSS 25.0
istatistik paket programı kullanılarak araştırma verilerinin analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen
verilerin normal dağılım sergilemediği Kolmogorov-Smirnov Normallik Testi ile belirlenmiş ve
nonparametrik istatistiksel yöntemlerden Mann Whitney U Testi ile Kruskal Wallis H Testi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük çoğunluğunun lise eğitimi bitince üniversite
eğitimi almak istediği ve matematik dersine yönelik performanslarının orta düzeyde olduğunu
düşündükleri tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin matematik öğrenmeye yönelik motivasyonlarında
cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü, yerleşim yeri ve alan türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar
olmadığı; üniversite eğitimi alma isteği, eğitim alınan okul, aylık aile geliri ve matematik
performansı değişkenlerine göre ise anlamlı farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır.