LİSE ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK ÖĞRENMEYE YÖNELİK MOTİVASYONLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Günel Y.

INTERNATIONAL BLACK SEA MODERN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Rize, Türkiye, 29 Eylül - 02 Ekim 2022, ss.874-891

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.874-891
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Matematik bir problem karşısında elde edilen verilerden yola çıkıp bilgileri düzenleme, mevcut

durumu analiz etme, genellemeler yaparak akıl yürütmeye dayalı olarak problemin çözülmesine

yardımcı olmaktadır. Matematik bilim dalı, öğrencilerin düşünme eylemi sonucunda hayatı

anlamalarına, karşılaşılabilecek problemlere farklı çözüm yolları üreterek iyi bir hayat ve kariyer

sahibi olmalarına, bireysel yeteneklerinin artmasına katkı sağlamaktadır. Bu nedenle öğrencilerin

matematiğe karşı motivasyonlu olmaları yani matematik öğrenmeye istekli olmaları hem öğrenme

sürecinde akademik başarıya ulaşabilme hem de yaşamın sıkıntılı süreçleriyle mücadele edebilme

kabiliyeti sağlaması açısından önemli görülmektedir. Bu çalışma ile lise öğrencilerinin matematik

motivasyon düzeylerinin çeşitli değişkenler (cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi vb.) açısından

incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplama aşamasında, Tuan vd. (2005) tarafından

geliştirilen “Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeğinin”, matematik dersi için Akçakın (2018)

tarafından Türkçeye uyarlanması sonucu elde edilen “Matematik Öğrenmeye Yönelik Motivasyon

(MÖYM) Ölçeği” ile kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Çalışmada araştırma yöntemi olarak nicel

araştırma yöntemlerinden “İlişkisel Tarama Modeli” tercih edilmiştir. Araştırmanın evrenini Elazığ

ilindeki kamu veya özel eğitim kurumlarında lise düzeyinde eğitim gören öğrenciler, çalışma

grubunu ise kolayda örnekleme yöntemi ile yüz yüze ulaşılan 277 kişi oluşturmaktadır. SPSS 25.0

istatistik paket programı kullanılarak araştırma verilerinin analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen

verilerin normal dağılım sergilemediği Kolmogorov-Smirnov Normallik Testi ile belirlenmiş ve

nonparametrik istatistiksel yöntemlerden Mann Whitney U Testi ile Kruskal Wallis H Testi

kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük çoğunluğunun lise eğitimi bitince üniversite

eğitimi almak istediği ve matematik dersine yönelik performanslarının orta düzeyde olduğunu

düşündükleri tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin matematik öğrenmeye yönelik motivasyonlarında

cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü, yerleşim yeri ve alan türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar

olmadığı; üniversite eğitimi alma isteği, eğitim alınan okul, aylık aile geliri ve matematik

performansı değişkenlerine göre ise anlamlı farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır.