PAZARLAMA SONRASI İLAÇGÜVENLİĞİNDE EN İYİ KARAR ALMASÜRECİNDE GERÇEK DÜNYAVERİLERİNİN TAKİBİNİN ÖNEMİ


Creative Commons License

Ercan T.

INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS July 04-06, 2025 / Sivas Cumhuriyet University, Sivas, Türkiye, Sivas, Türkiye, 04 Temmuz 2025, cilt.3, ss.513-521, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 3
  • Basıldığı Şehir: Sivas
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.513-521
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET İlaçların geliştirilmesi ve pazara sunulması sınırlı klinik çalışmalar ile sınırlı bir hasta grubu ile dar bir alanda yapılarak sınırlı klinik ve ekonomik sonuçlar elde edilmektedir. Dünyada bir ilacın pazara sunulduktan sonra ilaç talimatlarında yer almayan bir takım advers etkileri gözlenebilmektedir. Özellikle bu advers etkiler ilaçların pazara sunulmasından sonra farklı hasta gruplarında, farklı ilaçlarla ve uzun süreli kullanımdan sonra ortaya çıkabilmektedir. Klinik çalışmalarda bilinmeyen ya da tespit edilemeyen bu advers etkiler pazarlama sonrası yaygın kullanımda gerçek dünya verileri ile elde edilmektedir. İlaçların gerçek dünyada yarattığı beklenmeyen etkiler hastalarda ölüme ya da sakat kalmaya kadar sonuçlanan advers etkiler yaratabilmekte bunun sonucunda ciddi sağlık riskleri ve büyük ekonomik kayıplar ortaya çıkabilmektedir. Bu çalışmanın amacı pazarlama sonrası ilaç güvenliğinde farmakovijilans, farmakoepidemiyolojik ve farmakoekonomik verilerin ilişkisinin önemini ortaya koymaktır. Bu bağlamda araştırmada literatür taraması yapılarak bir değerlendirme yapılmıştır. Pazarlama sonrası sistemli yapılacak farmakovijilansi çalışmaları ile ilaç güvenliğinde erken uyarı, farmakoepidemiyolojinin gerçek dünya verilerinden elde ettiği tarafsız ve güvenli veriler etkisiz ilaçların kullanımının engellenmesi, ekonomik yönden kazanç sağlayacak ilaçların daha erken aşamada kullanılması için farmakoekonomik verilerin uygulanması toplumsal açıdan fayda sağlayacaktır. Dolayısı ile ilaçların hastalarda yaratacağı yan etkilerin iyi anlaşılması, hastaların riskleri ve ekonomik yükün daha yerinde yönetilebilmesi için farmakovijilans, farmakoepidemiyoloji ve farmakoekonomi verilerinin ilişkili olarak değerlendirilmesi önemli olmaktadır. Anahtar Kelimeler: Pharmaceutical marketing, İlaç güvenliği