Ortaokul Öğretmenlerinin Bakış Açısından: “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli


Şeker N., Mermer S.

ICER 1. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Sivas, Türkiye, 17 - 19 Mayıs 2025, ss.70, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Sivas
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.70
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitim programları, bireylerin çok yönlü gelişimini sağlayarak toplumsal kalkınma hedeflerine ulaşmada merkezi bir rol oynamaktadır. Türkiye’de öğretim programları tarihsel süreç içerisinde çeşitli felsefi yaklaşımlar doğrultusunda şekillenmiş olup, son olarak 2024 yılında uygulamaya konulan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile bütüncül bir eğitim anlayışı benimsenmiştir. Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğretmenlerinin Türkiye Yüzyılı Maarif Modeline ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırma kapsamına, 2024-2025 eğitim öğretim yılında Sivas ilinde görev yapan, ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenen 15 branş öğretmeni alınmıştır. Öğretmenlerin görüşleri, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış mülakat formu aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler, araştırmacılar tarafından içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Analiz sürecinde veriler önce kategorilere, ardından kodlara ayrılarak detaylı bir şekilde değerlendirilmiştir. Öğretmenlerin Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne yönelik görüşleri hem olumlu hem de olumsuz yönleriyle ortaya konularak çok boyutlu bir değerlendirme süreci yürütülmüştür. Yapılan değerlendirmeler sonucunda, öğretmenlerin büyük bir kısmının ortak görüşlerde birleştiği belirlenmiştir. Müfredata ilişkin olumlu ve olumsuz eleştirilerin benzer temalar etrafında toplandığı tespit edilmiştir. Bu çalışmanın Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin uygulama sahasındaki yansımalarının ortaya koyması açısından politika yapıcılara ve konuyla ilgili yürütülecek çalışmalara ışık tutması beklenmektedir.