KARAMANOĞULLARI BEYLİĞİ: BANİLER VE ÜNVANLAR


Creative Commons License

Bilget Fataha E.

NEAR EAST HISTORICAL REVİEW, sa.10, ss.311-326, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: NEAR EAST HISTORICAL REVİEW
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.311-326
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz

Anadolu Selçukluları’nın dağılmasıyla farklı bölgelerde kurulmaya başlayan beyliklerde her beylik kendi ekonomik gücü ölçüsünde inşa faaliyetlerinde bulunurken, beylerde kendi prestij yapı veya yapılarını inşa ettirirler. Anadolu’ya dağılan bu beylikler kendi sanatsal beğenilerini ortaya koyan mimari eserleriyle hem güçlerini göstermek hem de kalıcılığını ispatlamak istemiş olmalıdır. Bu durum Anadolu mimarisi ve sanatı için oldukça verimli olmuştur.

Bu süreçte kurulan Karamanoğulları Beyliği’de mimari ve süsleme örneklerinde var olan Selçuklu beğenilerinin yanı sıra farklı kültür etkilerini de kullanmaktan çekinmez. Bu etkiler Karamanoğulları mimari ve bezemelerinde kendine has bir özgünlük yaratmaya başlar.

Bu değişimin ve yeni biçimlenmelerin sağlanmasında coğrafya, malzeme, sanatçı gibi etkileri bütün olarak düşünmemiz gerekmektedir. Bu farklı girdileri bir araya getirip bütüncül bir anlayışın oluşmasında en büyük etken elbette banilere aittir. Karamanoğulları yerleştikleri coğrafya ile Selçuklu mimari ve bezeme örneklerinden etkilenirken, bölgedeki sanatçılarını da kendi imar faaliyetlerinde kullanmış olmalıdırlar. Yerel sanatçıların yeni beylikle / değişen siyasi otoriteyle uyum sağlayarak farklı bir üretim sürecine girmesi baniler tarafından sağlanmış olmalıdır. Bu çalışmada Karamanoğlu Beyliği yapılarında banilerin kendilerini nasıl ifade ettikleri açıklanmaya çalışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Ermenek, Karamanoğulları, Kitabe, Larende, Mimari


Abstract

In the principality that started to be established with the dissolution of the Anatolian Seljuks, each Principality was engaged in the construction activities to the extent of its own economic power, while each principal built its own prestige structure. Each Principality, established in different regions, wanted to show its strength and to prove its permanence with its architectural works that demonstrate its artistic taste. This situation has been very efficient for Anatolian architecture and art.

Karamandis Principality does not hesitate to use different cultural influences besides the existing Seljuk likes. These effects begin to create a unique originality in the architecture and decoration of Karamandis.

We must consider the effects such as geography, material, artist as a whole in providing this change and new shaping. Of course, the biggest factor in the formation of a holistic understanding by gathering these different inputs belongs to the founders. While Karamandis was influenced by the geography in which they settled and Seljuk architecture and decoration examples, they should have used the artists in the region in their own development activities. It should have been ensured by the founders that local artists entered a different production process by harmonizing with the new principality / changing political authority. In this study, it was tried to explain how the founders express themselves in the structures of Karamandis principality.

Keywords: Architecture, Ermenek, Inscription, Karamandis, Larende.