HEMŞİRELERİN CİNSEL SAĞLIK BAKIM UYGULAMALARININ VE CİNSEL BAKIMA İLİŞKİN TUTUM VE İNANÇLARININ BELİRLENMESİ


Creative Commons License

BİLGİÇ D., DAĞLAR G., DURAN AKSOY Ö., UÇUK S., SEVİMLİGÜL G.

Gevher Nesibe Journal of Medical & Health Sciences, cilt.8, sa.4, ss.1049-1059, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

ÖZET

Amaç: Araştırmada hemşirelerin cinsel sağlık bakım uygulamalarının ve cinsel bakıma ilişkin tutum ve inançlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.

Yöntemler: Tanımlayıcı olarak yapılan araştırmaya bir Eğitim ve Araştırma Hastanesinde çalışan araştırmaya katılmayı kabul eden 160 hemşire katılmıştır. Veriler; Kişisel Bilgi Formu ve Cinsel Tutum ve İnanç Ölçeği (CTİÖ) kullanılarak toplanmıştır.

Bulgular: Hemşirelerin %63,1'inin hastaların cinsel sağlık sorunlarını konuşmanın hemşirelik sorumluluğu olduğunun farkında olmasına karşın sadece dörtte bir oranında hemşirenin hastanın cinsel sağlığını değerlendirdiği (%25,0) ve cinsel sağlık sorunlarına ilişkin bakım uygulamalarında bulunduğu (%25,6) belirlenmiştir. Bu uygulamalarla CTİÖ toplam puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0,05). Hemşirelerin CTİÖ toplam puan ortalaması 45,26 ± 6,98 olarak yüksek bulunmuş ve cinsel sağlık bakım uygulamalarında hemşirelerin daha fazla engel algıladıkları görülmüştür. Hemşirelerin %70,6’sının hastaların cinsellikle ilgili sorularında hastayı doktora yönlendirdiği, %80,6’sının hastaların hastalıklarının ve tedavilerinin cinselliklerini nasıl etkileyeceğini anlamayacağı, %74,4’ünün cinsellikle ilgili konularda konuşmaktan rahatsızlık duyduğu, %81,9’unun hastalara cinsel sorunlarını tartışmak için zaman ayırmadığı ve %76,3 oranında hemşirenin cinsel sorunları fark etme yeteneğine güvenmediği saptanmıştır.

Sonuç: Çalışmada hemşirelerin hastalara yönelik cinsel sağlık bakım uygulamalarının sınırlı düzeyde olduğu ve yeterince yapmadıkları saptanmıştır. Hemşirelerin cinsel bakıma ilişkin yüksek düzeyde olumsuz tutum ve inançlara sahip oldukları ve cinsellik bakımı sağlama konusunda tanımlanan birkaç temel engelin olduğu görülmüştür. Cinselliğin temel eğitim müfredatında daha açık ele alınması ve cinsel sağlık konularında hizmet içi eğitimlerin devam etmesi, engellerin giderilmesi ve uygulamada rutin olarak hastaların cinsel sağlık bakım uygulamalarının planlanması ve sürdürülebilir olması önemlidir.

Anahtar Sözcükler: Cinsel sağlık bakımı, Cinsel tutum ve inançlar, Hemşirelik

ABSTRACT

Objective: The study aimed to determine the sexual health care practices of nurses and their attitudes and beliefs about sexual care.

Methods: One hundred sixty nurses working in a Training and Research Hospital participated in the study. Data were collected by using the Personal Information Form and the Sexual Attitudes and Beliefs Scale (SABS).

Results: In the study, although 63.1% of the nurses were aware that it was their nursing responsibility to talk about the sexual health problems of the patients, only about a quarter of nurses evaluated the sexual health of patients (25.0%) and carried out care related to sexual health problems (25.6%). A significant difference was found between these applications and SABS total score averages (p<0.05). The SABS total score average of the nurses was 45.26 ± 6.98. This shows that nurses perceive more barriers in sexual health care practices. The results of the study showed that 70.6% of the nurses directed the patient to the doctor for questions about sexuality; 80.6% of the nurses will not understand how illness and treatment will affect their sexuality; 74.4% of them are uncomfortable talking about sexual matters; It showed that 81.9% did not take the time to discuss their sexual problems with patients and 76.3% of them did not trust the ability to notice sexual issues.

Conclusion: As a result of the study nurses' sexual health care practices towards patients are limited. The nurses' sexual health care practices are not sufficient. Nurses have a high level of negative attitudes and beliefs about sexual care. Several critical barriers to providing sexual health care have been identified. It is essential to consider sexuality more clearly in the primary education curriculum, to continue in-service training on sexual health issues, to eliminate obstacles, and to routinely plan and sustain sexual health care practices of patients in practice.

Keywords: Sexual health care, Sexual attitude and beliefs, Nursing.