Tüketicilerde Marka Nefreti: COVID-19 Salgını Sürecinde Online Alışveriş Sitelerine Yönelik Bir Araştırma


Aydınlıoğlu Ö., Susur M.

8. Uluslararası İletişim Günleri / Dijital Çağda Kriz İletişimi Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 26 - 28 Mayıs 2021, ss.164-184

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.164-184
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Online alışveriş siteleri son birkaç yıldır tüketiciler tarafından kullanılsa da gerçek yükselişini COVID-19 salgını ile elde etmiştir. Araştırmalar salgın sürecinde tüketicilerin online alışveriş sitelerini kullanım oranlarının artış gösterdiğini ortaya koymaktadır. Bu çalışmanın amacı, geleneksel alışveriş alışkanlıklarını neredeyse kökten değiştiren bu süreçte, online alışveriş sitelerine yönelik tüketicilerin marka nefreti besleyip beslemedikleri saptamak ve nefretin boyutlarını ortaya koymaktır. Bu bağlamda, 2020 yılında MediaCat önderliğinde Ipsos tarafından düzenlenen Türkiye’nin Lovemark’ları Araştırması’nda Online Alışveriş Sitesi kategorisinde ilk üçte yer alan Trendyol, Hepsiburada ve N11 siteleri üzerine bir odak grup çalışması yapılacaktır. Çalışmanın yöntemini oluşturan odak grup görüşmesi salgın önlemleri gereği dijital ortamda gerçekleştirilecek olup toplanan veriler analize tabi tutulacaktır. Çalışmanın örneklemini, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan ve salgın sürecinde online alışveriş sitelerini aktif bir şekilde kullanan 5 lisans ve 5 yüksek lisans olmak üzere 10 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılara sorulacak sorular Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Etik Kurulu tarafından kontrol edilecek ve gerekli etik kurul izni çalışma öncesi alınacaktır. Çalışma, Türkiye’nin Lovemark’ları araştırmasında ilk 3 sırada yer alan Trendyol, Hepsiburada ve N11 online alışveriş siteleri ile sınırlıdır. Marka nefreti konusunda yerli literatürde az sayıda çalışmanın yapılmış olması çalışmayı önemli kılarken, odak grup yöntemi ile veri toplanması bu çalışmanın ayrıt edici yönünü oluşturmaktadır. Anahtar Kelimeler: COVID-19 salgını, marka nefreti, Lovemark, online alışveriş.