8. Uluslararası İletişim Günleri / Dijital Çağda Kriz İletişimi Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 26 - 28 Mayıs 2021, ss.164-184
Online alışveriş siteleri son birkaç yıldır tüketiciler tarafından kullanılsa da gerçek
yükselişini COVID-19 salgını ile elde etmiştir. Araştırmalar salgın sürecinde tüketicilerin online alışveriş sitelerini kullanım oranlarının artış gösterdiğini ortaya
koymaktadır. Bu çalışmanın amacı, geleneksel alışveriş alışkanlıklarını neredeyse
kökten değiştiren bu süreçte, online alışveriş sitelerine yönelik tüketicilerin marka
nefreti besleyip beslemedikleri saptamak ve nefretin boyutlarını ortaya koymaktır. Bu bağlamda, 2020 yılında MediaCat önderliğinde Ipsos tarafından düzenlenen
Türkiye’nin Lovemark’ları Araştırması’nda Online Alışveriş Sitesi kategorisinde ilk
üçte yer alan Trendyol, Hepsiburada ve N11 siteleri üzerine bir odak grup çalışması
yapılacaktır. Çalışmanın yöntemini oluşturan odak grup görüşmesi salgın önlemleri
gereği dijital ortamda gerçekleştirilecek olup toplanan veriler analize tabi tutulacaktır. Çalışmanın örneklemini, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan ve salgın sürecinde online alışveriş sitelerini aktif bir
şekilde kullanan 5 lisans ve 5 yüksek lisans olmak üzere 10 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılara sorulacak sorular Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Etik Kurulu tarafından kontrol edilecek ve gerekli etik kurul izni çalışma öncesi alınacaktır. Çalışma,
Türkiye’nin Lovemark’ları araştırmasında ilk 3 sırada yer alan Trendyol, Hepsiburada
ve N11 online alışveriş siteleri ile sınırlıdır. Marka nefreti konusunda yerli literatürde az sayıda çalışmanın yapılmış olması çalışmayı önemli kılarken, odak grup yöntemi ile veri toplanması bu çalışmanın ayrıt edici yönünü oluşturmaktadır.
Anahtar Kelimeler: COVID-19 salgını, marka nefreti, Lovemark, online alışveriş.