Hemşirelik Öğrencilerinin Bakıma Yönelik Metaforik Algıları: Nitel Analiz Çalışması


Orhan Ş., Karagozoglu S.

Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, cilt.16, sa.2, ss.431-440, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Bu araştırmanın amacı, mezuniyet a şamasına gelmiş olan hemşirelik öğrencilerinin bakıma yönelik metaforik algılarının be- lirlenmesidir. Gereç ve Yöntemler: Araştırma evrenini bir üniversite- nin hemşirelik bölümünde okuyan 4. sınıf öğrencileri, örneklemini de araştırmaya katılma kriterlerini kar şılayan 97 ö ğrenci oluşturmuştur. Öğrencilere çevrim içi anket yöntemi ile araştırma soruları iletilmiştir. Metafor sorusu olarak “Hem şirelik bakımı ............. gibidir. Çünkü ........” cevaplamaları istenmiştir. Öğrencilerin sosyodemografik bil- gileri ve metaforlara ilişkin verileri sayı (n) ve yüzde (%) ile gösteril- miştir. Metaforik verilerin de ğerlendirilmesi; adlandırma, tasnif etme (eleme ve arıtma), kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama ve verileri bilgisayar ortamına aktarma aşaması olmak üzere 5 aşamada tamamlanmıştır. Bulgular: Araştırmaya 97 hem şirelik öğrencisi ka- tılmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin, hemşirelik bakımına ilişkin 58 adet metafor ürettiği belirlenmiştir. Öğrenciler tarafından en çok üre- tilen metaforlar; anne, aile, sanat ve bulmacad ır. Metaforlar; sosyal- lik, gereksinim/gereklilik, zorunlu görev, ahlaki sorumluluk, yol gösterici, kapsayıcı, değerlilik, değersizlik kategorileri altında topla- narak gruplandırılmış ve bu do ğrultuda 6 kategori olu şturulmuştur. Sonuç: Öğrencilerin ürettikleri metaforlara göre, mesleki kimliklerini kazandıklarını, bakıma yönelik olumlu bakış açısı geliştirdiklerini söy- leyebiliriz. Hemşireliğin bakım ve insan odaklı bir meslek olması, öğ- rencilerin meslek hayatlar ında verecekleri bak ımın etkin, etik değerlere uygun ve profesyonellik çerçevesinde sunacaklar ının bir göstergesi olabilir. Nitel ara ştırma deseni olmas ı nedeni ile genelle- neme yapılamayacağı için farklı ve daha geniş örneklem gruplarında çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Objective: The aim of this study is to determine the metaphorical perceptions of nursing students who have reached the graduation stage towards care. Material and Methods: The study pop- ulation consisted of fourth-year students studying in the nursing de- partment of a university, and the sample consisted of 97 students who met the criteria for participation in the study. The research questions were sent to the students via online survey method. As a metaphor ques- tion “Nursing care is like .............. Because ........” was asked to an- swer. Students' socio-demographic information and data on metaphors are shown in number (n) and percentage (%). The evaluation of metaphorical data was completed in 5 stages: naming, classification (elimination and refinement), category development, ensuring validity and reliability, and transferring the data to the computer environment. Results: 97 nursing students participated in the study. It was deter- mined that nursing students produced 58 metaphors about nursing care. The most common metaphors produced by the students were mother, family, art and puzzle. The metaphors were grouped under the cate- gories of sociability, need/necessity, compulsory duty, moral responsi- bility, guiding, inclusive, valuable, and worthlessness, and 6 categories were formed accordingly. Conclusion: According to the metaphors produced by the students, we can say that they gained their professional identities and developed a positive perspective towards care. The fact that nursing is a care and human-oriented profession may be an indi- cation that the care that students will provide in their professional lives will be effective, in accordance with ethical values and within the framework of professionalism. Since generalization cannot be made due to the qualitative research design, it is recommended to conduct studies in different and larger sample groups.