ULUSLARARASI AKADEMİK BİRİKİM DERGİSİ, cilt.6, sa.2, ss.266-280, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, çevre eğitimi alan üniversite öğrencilerinin
çevre eğitimi almayan üniversite öğrencilerine göre güdüsel satın alma ve çevre
tutumu üzerindeki farklılıklarının anlamlandırılması ve ilgililerine fikir
vermesi amacını taşımaktadır. Çalışma ayrıca üniversitelerde verilen çevre
eğitiminin bireylerde pozitif davranışsal bir tepkiye yol açıp açmadığının
incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Uygulanan anket oluşturulurken Yücel ve Özkan
tarafından (2014) geliştirilen Çevresel Tutum Ölçeği ve Verplanken ve Herabadi
(2001) tarafından geliştirilen "Güdüsel Satın Alma Eğilim Ölçeği”
kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini oluşturan üniversite öğrenci veya
mezunlarından olmak üzere 402 kişiden online veri toplanmıştır. Çalışmaya
katılanlara demografik sorular ve çevre eğitimi alıp almadıklarına dair soru
yönelttikten sonra üç aşamalı sorular yöneltilmiştir. Çalışmanın ilk aşamasında
bireylerin çevresel davranışlarını belirleyecek (çevresel davranış ölçeği)
sorular sorulmuştur. İkinci aşamada katılımcıların çevreye yönelik düşünceleri
ve duyguları hakkında sorular yöneltilmiştir. Üçüncü aşamada ise güdüsel satın
alma davranışını ölçmeye yönelik sorular ile anket tamamlanmıştır. Verilerin
analizi için “SPSS 28.0 for Windows” programı kullanılmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde
Güvenilirlik Testi, Kruskal Wallis Testi,
Lojistik Regresyon Analizi, Normallik Testi, Mann-Whitney U Testleri
uygulanmıştır. Bu çalışmada, demografik bulgular, frekans ve yüzde dağılımları
ile sunulmuş olup, ölçek maddeleri ise yüzde dağılımların yanı sıra aritmetik
ortalama ve standart sapma değerleri ile tanımlanmıştır.
Sonuçlara bakıldığında, çevre eğitimi alanların
bilişsel güdü, davranış ve eylemde bulunmaya isteklilikleri çevre eğitimi
almayanlara göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
This study aims to make sense of the differences in motivational purchasing and environmental attitudes of university students who receive environmental education compared to university students who do not receive environmental education, and to give an idea to those concerned. The study was also carried out to examine whether environmental education given at universities causes a positive behavioral reaction in individuals. The Environmental Attitude Scale developed by Yücel andÖzkan (2014) and the "Impulsive Purchasing Tendency Scale" developed by Verplanken and Herabadi (2001) were used while creating the questionnaire. Three-stage questions were asked after asking questions about whether they had received environmental education or not. In the first stage of the study, questions were asked to determine the environmental behavior of individuals (environmental behavior scale). The questionnaire was completed with questions about the data, “SPSS 28.0 for Windows” program was usedfor the analysis of the data.Reliability Test, Kruskal Wallis Test, Logistic Regression Analysis, Normality Test, Mann-Whitney U Tests were applied. In this study, demographic findings were presented with frequency and percentage distributions, and scale items were defined with arithmetic mean and standard deviation values as well as percentage distributions.
Looking at the results, it was determined that
those who received environmental education had higher cognitive motivation,
behavior and willingnessto take action than those who did not receive environmental
education.