Öğretmenlik Mesleğinin Sosyolojik Dönüşümü


ŞAHBUDAK E., KARAHAN İ., Gümüşdağ H., KARAÇAR E., AKSAKAL N.

Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, cilt.60, sa.1, ss.526-540, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Çalışmanın amacı, çeşitli sosyal, politik ve ekonomik faktörlerin zaman içinde öğretmenlerin rolünü ve statüsünü nasıl şekillendirdiğini araştırarak öğretmenlik mesleğinin sosyolojik dönüşümünü incelemektir. Geleneksel olarak asil bir meslek olarak görülen öğretmenlik, özellikle küresel eğitim sistemlerinin yükselişi, teknolojik ilerlemeler ve değişen toplumsal beklentilerle birlikte önemli değişimler geçirmiştir. Bu çalışma, öğretmenlik uygulamalarındaki tarihsel değişimleri, öğretmenlerin mesleki kimliklerini ve çağdaş toplumda karşılaştıkları zorlukları analiz etmek için hem nitel hem de nicel yöntemler kullanmaktadır. Çalışma özellikle, öğretmenlerin özerkliğini ve mesleki özgürlüğünü değiştiren neoliberal politikaların etkisine ve standartlaştırılmış testlerin artan baskısına odaklanmaktadır. Veriler, öğretmenlerle yapılan anketler, eğitim uzmanlarıyla yapılan görüşmeler ve birçok ülkeden eğitim politikası belgelerinin analizi yoluyla toplanmıştır. Bulgular, öğretmenlerin rollerinin entelektüel liderlerden ziyade standartlaştırılmış müfredatın teknisyenleri olarak görüldüğü birçok bölgede profesyonelleşmeden uzak bir eğilim olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, şirket odaklı eğitim reformlarının artan etkisi ve öğretmenliğin bir meslek olarak değersizleştirilmesi gibi bu değişime katkıda bulunan temel faktörleri de tanımlamaktadır. Çalışma, gelecekteki öğretmen eğitimi ve politika oluşturma süreçlerine yönelik çıkarımların tartışılmasıyla son bulmaktadır ve yeni öneriler ortaya koymaktadır.
The aim of the study is to examine the sociological transformation of the teaching profession by exploring how various social, political and economic factors have shaped the role and status of teachers over time. Traditionally seen as a noble profession, teaching has undergone significant changes, especially with the rise of global education systems, technological advances and changing societal expectations. This study uses both qualitative and quantitative methods to analyse historical changes in teaching practices, teachers' professional identities and the challenges they face in contemporary society. In particular, the study focuses on the impact of neoliberal policies that have altered teachers' autonomy and professional freedom, and the increasing pressure of standardised testing. Data were collected through questionnaires with teachers, interviews with education experts and analyses of education policy documents from many countries. The findings reveal a trend away from professionalisation in many regions where teachers' roles are seen as technicians of standardised curricula rather than intellectual leaders. It also identifies key factors contributing to this change, such as the increasing influence of corporate-oriented educational reforms and the devaluation of teaching as a profession. The study concludes with a discussion of implications for future teacher education and policy-making processes and suggests new recommendations.