MUNZUR 6. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, Tunceli, Türkiye, 24 - 26 Mayıs 2024, ss.153-168
Örgütlerin küresel çapta rekabet ortamında ayakta kalabilmesi için insan faktörüne her
zamankinden daha fazla önem vermesi gerekmektedir. Özellikle çalışanların daha fazla üretken
ve verimli olabilmesi için gerekli tedbirler alınmalıdır. Bu noktada yönetim alanında çalışanın
iyi bir şekilde örgüte fayda sağlayabilmesi ve işini iyi yapabilmesi yönünde motive
edilebilmesi, yöneticinin liderlik vasfını kullanabilmesine bağlı olmaktadır. Liderlik, bireyleri
kendi istekleri doğrultusunda hareket edebilmelerini sağlama sanatı olarak kritik bir görev
üstlenmektedir. Bugüne kadar yapılmış birçok çalışma liderin kişilik özellikleri, üyelerine olan
davranışları ve bulundukları ortamlar açısından inceleyerek sonuçlar ortaya çıkarmıştır. Ancak
modern liderlik teorileri kapsamında ortaya atılan birçok liderlik tarzı güncel anlamda
çalışmaların merkezinde yer almaktadır. Her örgüt kendi bünyesinde bulunduğu şartlar
doğrultusunda farklı liderlik tarzlarının ortaya çıkmasına sebep olabilmektedir. Bu farklılık
liderin çalışanlarını motive ederken kullanabileceği motivasyon araçlarını da yansımaktadır. Bu
çalışmada literatür taraması yöntemi kullanılarak karizmatik, dönüşümcü, etkileşimci,
hizmetkâr, otantik, çevik ve etik liderlik tarzlarının özellikleri doğrultusunda en etkili şekilde
kullanılabilecek motivasyon araçları açıklanmaya çalışılmıştır. Bu, birden fazla liderlik tarzını
birleştirerek işletme yöneticilerine ve bu alanda araştırma yapmak isteyenlere rehberlik
sağlayan önemli bir çalışmadır.