ENGELSİZ KAMPÜSLER İÇİN SİMÜLASYON İLE BİR PUANLAMA YÖNTEMİ ÖNERİSİ: SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ


Güzel O. F., Ayazlı İ. E., Duman H.

IX. Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Sempozyumu (UZAL-CBS 2024), Aksaray, Türkiye, 17 - 19 Ekim 2024

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Aksaray
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünya Sağlık Örgütü'nün (DSÖ) verilerine göre, küresel nüfusun yaklaşık %15'i çeşitli engellilik durumlarıyla karşı karşıya kalmaktadır. Bu oran, dünya genelinde milyonlarca insanın günlük yaşamlarında çeşitli zorluklarla mücadele ettiğini göstermektedir. Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) 2020 verilerine göre, Türkiye'de yaşayan bireylerin %12,5'i engelli olarak kaydedilmiştir. Bu oran, Türkiye'de de önemli bir engelli nüfusun bulunduğunu ve bu bireylerin yaşamlarını kolaylaştıracak çözümler üretilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.

 

Bu çalışmada, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi (SCÜ) yerleşkesi örneği üzerinden, tekerlekli sandalye kullanan bireylerin kampüs içindeki hareketliliği ele alınmıştır. Çalışmanın amacı, engelli bireylerin kampüs içindeki ulaşımını optimize etmek ve engelsiz üniversitelerin planlanması için nesnel ölçütlerle bir puanlama sistemi geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda, sağlıklı bireyler ve tekerlekli sandalye kullanan bireylerin kampüs içindeki ulaşım güzergâhları Dijkstra algoritması kullanılarak gerçekleştirilen en kısa yol analizi ile karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Ayrıca, çok ajanlı sistemler (ÇAS) kullanılarak simülasyonlar üretilmiş ve bu simülasyonlar aracılığıyla ulaşım süreleri hesaplanmıştır.

 

Çalışma kapsamında, öncelikle SCÜ yerleşkesi haritası üzerinde, sağlıklı bireyler ve tekerlekli sandalye kullanan bireyler için en kısa yol analizleri gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın ikinci aşamasında, elde edilen en kısa yol sonuçları ÇAS kullanılarak simüle edilmiştir. Bu simülasyonlar aracılığıyla farklı bireylerin kampüs içindeki hareket süreleri ve erişim noktaları belirlenmiştir. Çalışma kapsamında yalnızca yerleşke içi ulaşım güzergahları incelenmiş olup, bina içi erişim analizleri çalışmaya dahil edilmemiştir.

 

Çalışmanın sonuçları, SCÜ yerleşkesi içinde tekerlekli sandalye kullanan bireyler için mevcut erişilebilirlik durumunun belirlenmesine ve iyileştirilmesi gereken alanların tespit edilmesine olanak sağlamıştır. Ayrıca, engelsiz üniversiteler konseptinin geliştirilmesi için nesnel bir puanlama sistemi önerilmiştir. Bu puanlama sistemi, üniversite yerleşkesinin erişilebilirlik düzeyini karşılaştırmalı olarak değerlendirme imkânı sunmaktadır. Çalışma sonuçları, kampüs planlaması ve iyileştirme çalışmalarında önemli bir rehber niteliğindedir.

 

According to World Health Organization (WHO) data, the ratio of disabled individuals to the global population is approximately 15%. This figure highlights that millions of people worldwide struggle with various challenges in their daily lives. According to 2020 data from the Turkish Statistical Institute (TÜİK), 12.5% of individuals living in Turkey are recorded as disabled. This statistic indicates that there is a significant disabled population in Turkey, and solutions should be developed to ease the lives of these individuals.

This study addressed the mobility of wheelchair users within the Sivas Cumhuriyet University (SCU) campus. It aims to optimize the transportation of disabled individuals on campus and develop a scoring system with objective criteria for planning accessible universities. For this purpose, the transportation routes of healthy and wheelchair users within the campus were comparatively examined using the shortest path analysis conducted with the Dijkstra algorithm. Furthermore, simulations were generated using multi-agent systems (MAS), and transportation times were calculated through these simulations.

Within the study's scope, shortest path analyses were initially conducted for healthy individuals and wheelchair users on the SCU campus map. In the second phase of the study, the results of the shortest path analyses were simulated using MAS. These simulations determined the movement times and access points of different individuals within the campus. The study only examined campus transportation routes, and interior accessibility analyses of buildings were not included.

The study results provided insights into the current accessibility situation for wheelchair users on the SCU campus and identified areas that require improvement. Additionally, an objective scoring system was proposed to develop accessible university concepts. This scoring system offers a comparative evaluation of the university campus's accessibility level. The study results are an essential guide for campus planning and improvement efforts.