ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI MOTİVASYONLARI


Arslan A.

KARADENIZ 12th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, Rize, Türkiye, 3 Ocak - 05 Mart 2023, ss.24-30

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.24-30
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Başarılı bir öğrenme için öğrencilerin motive olmaları ve eğitim sürecine etkin olarak katılmaları gerekmektedir. Öğrencilerin öğrenmeye yönelik motivasyonlarının sağlanması için öncelikle başarılı olacaklarına inanmaları önem arz etmektedir. Öğrendiklerinin yaşamlarının içinde gerekli olduğuna inanmaları onların beklentilerini karşılanmasıyla alakalıdır. Bu beklentilerin de değer taşımaları motivasyonlarının üst düzeyde olmalarına yardımcı olmaktadır. Başarı motivasyonu beklenti ve değer teorileriyle doğrudan bağlantılıdır. Her kademedeki öğrencinin başarı motivasyonunun yüksek olması öğrenme başarıları ile pozitif ilişkilidir. Bu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin başarı motivasyonlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, gelir düzeyi, anne ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada tarama modelleri içinde yer alan betimsel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 2022-2023 akademik yılı güz döneminde Sivas il merkezinde yer alan liselerde öğrenimlerini sürdüren 588 kadın, 553 erkek olmak üzere toplamda 1143 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri Eccles, Wigfield, Harold ve Blumenfeld (1993), Wigfield ve Eccles’in (2000) beklenti-değer teorisi kapsamında açıkladıkları başarı motivasyonunu temel alarak Sarıtepeci’nin (2018) lise düzeyinde uyarladığı “Başarı Motivasyonu Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. 10 madde ve iki alt boyuttan oluşan ölçeğin iç tutarlığı .83 bu çalışmada ise .89 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler, Kolmogorov-Smirnov normallik testi, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (Oneway ANOVA) ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgularda öğrencilerin puan ortalamalarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve gelir düzeyine değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği (p<.05), anne ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre ise göstermediği (p>.05) saptanmıştır.