IZDAS, cilt.1, no.1, ss.95-113, 2020 (Düzenli olarak gerçekleştirilen hakemli kongrenin bildiri kitabı)
21.
YY YENİ MEDYA VE TÜKETİM İLİŞKİLERİ DEĞİŞEN ETİK NORMLAR ÜZERİNE BİR
DEĞERLENDİRME:
Nurgül
ERGÜL* Öğretim Görevlisi Cumhuriyet Üniversitesi YMYO Halkla İlişkiler Tanıtım
Programı Pazarlama ve Reklamcılık Bölümü, nurgulergul@gmail.com
Değer üreten, zamanla onu değiştiren insan; davranış
erklerine meşruiyet kaynağı olarak etik ilkeler ortaya koymuştur. Kavramlar
düşünsel dünyamızın gören gözleridir ve o pencereden bakabilmek için, imgelem
bir basamaktır. Yaşanılan dünyanın daha anlamlı ve anlaşılabilir hale gelmesi
için kavramlara ihtiyaç duyarız. Ancak
kavramlara doğru anlamları yükleyebilmek için düşünsel bir terbiyeye ihtiyaç
duyulur. Söz gelimi güneş denildiğinde herkesin aklına gelen imgelem ile
dürüstlük, erdem, özgürlük, eşitlik denildiğinde herkesin aklına gelen imgelem
aynı değildir ve yüksek bağlamlı kültürlerde tanımları açık kavram haritaları
ile iletişim biçimlerinde anlam kargaşaları önlenebilirken; düşük bağlamlı
kültürlerde kavram-anlam ilişkileri birbirinden oldukça farklı ve tutarsız
sonuçlar içermektedir. Olan ile olması gereken arasındaki fark etik kavramının
amacını inşa eder. Dolayısıyla her yeni öğrenilen kavram insan zihninde yeni
bir yer inşa eder ve olayları anlamlandırması, ilişkileri sürdürmesi, sosyal
bir varlık olarak yaşamını anlamlandırıp idame ettirmesinde oldukça önemlidir. Bilişim çağı içerisinde yeni medya kendi
değerler sistemini oluştururken geleneksel medya araçları da mevcut değerlerini
dönüştürmüştür. Medya kuruluşlarının büyük sermayelerin tekelleşmesi sonucu
medya piyasa arası bağımlılık ilişkilerini güçlendirmiştir. Bu bağlamda yeni medya araçları kültür
endüstrisi ve tüketim toplumunun yaşama alanı olarak oldukça önemli bir işlevi
yerine getirmektedir. Medyanın ‘’ortak iyi’’ ile ‘’gerçek’’ arasında kalışı,
olan ve olması gerekene dair çelişkiler, doğru ve yanlışın belirlenmesinde
yaşanan güçlükler, teorik yaklaşımların pratiğin temel olgularıyla çelişmesi
temel etik problemlerdir.
Günümüzde en yoksul insanların bile tüketim
davranışları incelendiğinde, satın almanın değil, alamamanın; ihtiyacı olmasa
da almanın değil, tasarruf yapmanın ayıplandığı, kınandığı, küçük görüldüğü bir
toplum var edildi. Birkaç ay önce almak için can atılan ürünün, tüketici
açısından sezon sonunda çöp hükmünde olması ve bu durumun varlıkla, kültürle,
mutlulukla, güzellikle ilişkilendirilmesi; farklılaşan tüketim davranışlarıyla
beraber değişen etik normların göstergesidir.
Anahtar Kelimeler: Tüketim Kültürü, Yeni Medya, Değişen Etik Normlar
ABSTRACT
AN
EVALUATION ON THE 21st CENTURY NEW MEDIA AND CONSUMPTION RELATIONS OF CHANGING
ETHICAL NORMS:
Nurgül
ERGÜL * Instructor Cumhuriyet University YMYO Public Relations Promotion
Program Marketing and Advertising Department, nurgulergul@gmail.com
A person who creates value and changes it over time;
It has established ethical principles as a source of legitimacy to behavioral
powers. Concepts are the eyes of our intellectual world, and imagination is a
step to look through that window. We need concepts to make the living world
more meaningful and understandable. However, an intellectual education is
needed to load the correct meanings into the concepts. For example, when the
sun is said, the imagination that comes to mind is not the same, and when it
comes to honesty, virtue, freedom, equality, the imagination that comes to mind
is not the same, and in high-context cultures, meaningful confusion can be
prevented in terms of communication with clear concept maps; In low-context
cultures, concept-meaning relationships contain quite different and
inconsistent results. The difference between what is and should be builds the
purpose of the concept of ethics. Therefore, every newly learned concept builds
a new place in the human mind, and it is very important for it to make sense of
events, to maintain relationships, to make sense of life as a social being.
While the new media created its own values system in the information age,
traditional media tools have transformed their existing values. As a result of
the monopolization of large corporations, media institutions strengthened the
inter-market dependency relations. In this context, new media tools fulfill a
very important function as the living area of the culture industry and
consumer society. The main ethical problems are the media's stay between the
"common good" and the "real", the contradictions about what
is and should be, the difficulties in determining the right and the wrong, and
the theoretical approaches to conflict with the basic facts of the
practice.Nowadays, when the consumption behavior of even the poorest people is
examined, not buying but not buying; There was a society in which it was
shameful, condemned and deemed not to buy, but to save, even if it did not need
it. The product, which was eager to buy a few months ago, was trash at the end
of the season in terms of the consumer and this situation was associated with
wealth, culture, happiness and beauty; They are also indicators of changing
ethical norms with different consumption behaviors.
Keywords:
Consumption Culture, New Media, Changing Ethical Norms