İdealkent, cilt.13, sa.36, ss.1006-1031, 2022 (Hakemli Dergi)
Kentsel faaliyetlerin sürekliliği, iyi yönlendirilmiş ulaşım sistemleri tarafından sağlanmakta ve
sürdürülebilir ulaşım sistemleri sürdürülebilir kentsel gelişmenin önemli bir bileşeni haline
gelmektedir. Kentsel kamusal alanlar, toplumsal yaşamın odak noktası olan meydanları
içermektedir. Kent meydanları, iyi entegre edilmiş ve farklı ulaşım türleri ile etkin erişim
gerektiren sosyal yaşamın odak noktaları olarak hizmet vermektedir. Bu noktadan hareketle bu
makale, İstanbul'un Tarihi Yarımada’sında yer alan Eminönü, Çemberlitaş, Sirkeci, Beyazıt ve
Sultanahmet Meydanları’na gelen ziyaretçilerin ulaşımda tercih ettikleri türel dağılımların
şekillenmesinde öne çıkan değişkenleri tespit etmeyi amaçlamıştır. Bu şekilde, bu meydanların
erişilebilirlik seviyelerini yürüme, özel motorlu taşıt ve toplu taşıma açısından doğrulamayı
hedeflemiştir. Çok terimli lojistik bağlanım modelinin bulgularına göre, yürüme, özel araç ve
toplu taşıma kullanma oranlarının şekillenmesinde sırasıyla evin konumu, aylık ulaşım
maliyeti ve yaş önde gelen değişkenler olurken, söz konusu değişkenlere yönelik tekil etki katsayı
tahminleri ise %36,71, %52,47 ve %38.02 çıkmıştır. Gelişmiş ülke kentlerindeki yaygın
durumların aksine, ilgili kentsel ulaşımdaki türel seçimleri İstanbul’da şekillendiren en az etkili
parametreler, aylık ulaşım maliyeti ve eğitim düzeyi olmuştur.