13TH INTERNATIONAL NEW YORK ACADEMIC RESEARCH CONGRESS ON SOCIAL, AND EDUCATIONAL SCIENCES, New York, Amerika Birleşik Devletleri, 10 - 12 Temmuz 2025, cilt.1, ss.176-186, (Tam Metin Bildiri)
Öz
Tarih boyunca siyasal, ekonomik ve sosyal nedenlerle sürekli artış gösteren göç hareketleri, farklı
kültürlerin etkileşimine zemin hazırlamış; bu süreçte göçmen toplulukların tüketim davranışları hem
geldikleri kültürün izlerini hem de yeni toplumla kurdukları ilişkilerin yansımalarını taşımıştır.
Günümüzde ülkelerin önlem alma mecburiyetinde kaldığı hatta çoğu ülke de göç bakanlığı kurulması
sürecine geçilmesinde etkili olan göçmen nüfusu küresel ölçekte tüketici pazarları için de önemlidir.
Bu durum göç olgusu ve göçmen tüketiminin disiplinler arası bir yaklaşımla ele alınmasını gerekli
kılmaktadır. Bu amaçla yapılan çalışmada tüketicilerin tüketim eğilimlerini etkileyen sosyokültürel,
psikolojik ve ekonomik dinamikler analiz edilerek, göçmenlerin tüketim alışkanlıklarını ne derece
koruduğu ve yeni göç ettiği yere ne derece uyum sağlayarak entegre olduğu araştırılmak istenmiştir.
Göçmenlerin; kültürel uyumu, kimlik koruma ve tüketim tercihlerinde sosyal ağ ve birikimleri etkili
olmaktadır. Ayrıca göçmenlerin ulusal tüketim tercihleri, geleneksel ürünlere bağlılığı ve marka
aidiyetleri göç sürecinin uzun veya kısa olması ile doğrudan ilgilidir. Kısa vadede göçmenler
tarafından kültürel ürünlere talep olsa da uzun vadede bir uzaklaşma söz konusudur. Yine göçmenlerin
tercihlerinde sosyal medya ve dijital mecraların kullanımı etkili olmaktadır. Göçmenlerin tercihlerinin
şekillenmesinde en büyük etken ise ekonomik koşullardır.
Göçmen tüketicilerin heterojen yapısı ve yeni tüketici potansiyeli, göç edilen ülke pazarının
gelişmesine katkı sağlamaktadır. Bu pozitif katkılar yeni pazar ve müşteri talebi olan işletmelere
diaspora pazarlaması ile yeni fırsatlar sunmaktadır. Geçtiğimiz otuz yılda gelişimine devam eden
diaspora pazarlaması yöntemi tüm göçmen nüfusa sahip ülkelerde markalaşmada başarı göstermekte
ve göçmenlerin taleplerini karşılamaktadır. Diaspora pazarlama stratejileri perspektifinden ele
alındığında kültürel ürün tercihleri, yerel ürün tanıtımları, ürün içerik bilgileri, ambalajlar, fiyatlama konularının göçmenlerin dillerine uygun olarak etiketler ve ambalajlarda yer verilmesi etkin rol
oynamaktadır.
Anahtar kelimeler: Göçmenler, Göçmen tüketimi, Tüketici Davranışları, Diaspora Pazarlaması
Jel Kodu: R23, M31, M39