KÜLTÜRLERARASI TÜKETİM GÖÇMENLERİN DAVRANIŞLARINA ETKİ EDEN DURUMLAR VE DİASPORA PAZARLAMASI


Creative Commons License

Emiroğlu İ., Öniz C.

13TH INTERNATIONAL NEW YORK ACADEMIC RESEARCH CONGRESS ON SOCIAL, AND EDUCATIONAL SCIENCES, New York, Amerika Birleşik Devletleri, 10 - 12 Temmuz 2025, cilt.1, ss.176-186, (Tam Metin Bildiri)

Özet

Öz

Tarih boyunca siyasal, ekonomik ve sosyal nedenlerle sürekli artış gösteren göç hareketleri, farklı

kültürlerin etkileşimine zemin hazırlamış; bu süreçte göçmen toplulukların tüketim davranışları hem

geldikleri kültürün izlerini hem de yeni toplumla kurdukları ilişkilerin yansımalarını taşımıştır.

Günümüzde ülkelerin önlem alma mecburiyetinde kaldığı hatta çoğu ülke de göç bakanlığı kurulması

sürecine geçilmesinde etkili olan göçmen nüfusu küresel ölçekte tüketici pazarları için de önemlidir.

Bu durum göç olgusu ve göçmen tüketiminin disiplinler arası bir yaklaşımla ele alınmasını gerekli

kılmaktadır. Bu amaçla yapılan çalışmada tüketicilerin tüketim eğilimlerini etkileyen sosyokültürel,

psikolojik ve ekonomik dinamikler analiz edilerek, göçmenlerin tüketim alışkanlıklarını ne derece

koruduğu ve yeni göç ettiği yere ne derece uyum sağlayarak entegre olduğu araştırılmak istenmiştir.

Göçmenlerin; kültürel uyumu, kimlik koruma ve tüketim tercihlerinde sosyal ağ ve birikimleri etkili

olmaktadır. Ayrıca göçmenlerin ulusal tüketim tercihleri, geleneksel ürünlere bağlılığı ve marka

aidiyetleri göç sürecinin uzun veya kısa olması ile doğrudan ilgilidir. Kısa vadede göçmenler

tarafından kültürel ürünlere talep olsa da uzun vadede bir uzaklaşma söz konusudur. Yine göçmenlerin

tercihlerinde sosyal medya ve dijital mecraların kullanımı etkili olmaktadır. Göçmenlerin tercihlerinin

şekillenmesinde en büyük etken ise ekonomik koşullardır.

Göçmen tüketicilerin heterojen yapısı ve yeni tüketici potansiyeli, göç edilen ülke pazarının

gelişmesine katkı sağlamaktadır. Bu pozitif katkılar yeni pazar ve müşteri talebi olan işletmelere

diaspora pazarlaması ile yeni fırsatlar sunmaktadır. Geçtiğimiz otuz yılda gelişimine devam eden

diaspora pazarlaması yöntemi tüm göçmen nüfusa sahip ülkelerde markalaşmada başarı göstermekte

ve göçmenlerin taleplerini karşılamaktadır. Diaspora pazarlama stratejileri perspektifinden ele

alındığında kültürel ürün tercihleri, yerel ürün tanıtımları, ürün içerik bilgileri, ambalajlar, fiyatlama konularının göçmenlerin dillerine uygun olarak etiketler ve ambalajlarda yer verilmesi etkin rol

oynamaktadır.

Anahtar kelimeler: Göçmenler, Göçmen tüketimi, Tüketici Davranışları, Diaspora Pazarlaması

Jel Kodu: R23, M31, M39